. Proiectului Legii pensiilor militare de stat.
Dupa
cum se cunoaste, noua Lege a pensiilor militare de stat se bucura in
prezent de doua proiecte, ambele aflate la Senatul Romaniei. Primul
proiect a fost depus la initiativa SCMD, in 24.03.2015, de un grup
de parlamentari (printre care d-na Minca, dl. Dalca si dl. Pelican),
proiect care a fost inregistrat sub nr. B 123/2015. Ulterior, pentru a
marca Ziua Fortelor Terestre, in 22.04.2015 Guvernul Romaniei s-a
hotarat in sfarsit sa trimita Parlamentului propriul proiect privind
pensiile militare. Acesta a fost inregistrat la Senat cu nr. B 218/2015,
rebotezat intre timp cu L 212/2015. Intre cele doua proiecte sunt
foarte putine deosebiri (avand in vedere modul in care au fost
elaborate), cele mai importante fiind cele referitoare la baza de
calcul, recalcularea pensiilor si data intrarii in vigoare. Intrucat
consideram ca proiectul care va avea castig de cauza in
Parlament (pe considerente usor de inteles!) va fi cel promovat de Guvern, ne vom referi in cele de urmeaza la acesta.
Proiectul
noii legi privind pensiile militare de stat vine in intampinarea
dorintei tuturor rezervistilor din sistemul de aparare nationala, ordine
publica si siguranta nationala ca o solutie de revenire la normalitate.
Noua lege aduce o serie de beneficii tuturor pensionarilor, astfel:
- Schimba natura juridica a pensiei, din pensie de asigurari sociale in pensie militara de stat, cu
consecintele ce decurg din acest aspect (spre exemplu: nelegarea de punctul de pensie);
- Obliga casele
de pensii sectoriale sa reanalizeze incadrarea in conditiile de munca a
tuturor pensionarilor, indiferent de data trecerii in rezerva;
- Elimina
dispozitiile introduse de art. 1, alin. (4) din Legea nr. 241/2013,
privind inghetarea indexarilor pentru cei care au primit decizii in baza
acestei legi;
- Introduce actualizarea pensiilor
rezervistilor in legatura cu majorarea
soldelor/salariilor militarilor/politistilor aflati in activitate;
- Restituie, in mod esalonat, sumele retinute abuziv unor pensionari prin decizii de revizuire.
In vederea aplicarii unitare in practica, proiectul de lege, in cuprinsul mai multor articole (de
ex.
art. nr. 61, 112 si 123), face trimitere la necesitatea elaborarii
unor norme metodologice ale guvernului, fie la ordine comune
ale ministrilor de resort.
Unul
dintre aspectele care au suscitat in cel mai mare grad interesul multor
membrii de sindicat este problema recalcularii pensiilor.
In acest sens, cu toate ca dispozitiile art. nr. 111 si 112 introduc o
diferentiere intre pensionari, in functie de data deschiderii
dreptului la pensie (pana la 31.12.2010 si dupa 01.01.2011), art.
nr. 124 stipuleaza:
“In termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei Legi,
persoanele prevazute la art. 3 pot opta pentru modul de calcul a pensiei
in baza prezentei legi sau a Legii nr. 263/2010, cu modificarile si
completarile ulterioare”. Mentionam ca la art. 3
figureaza urmatoarele “persoane”: militar, politist, functionar public
cu statut special si pensionar militar. Din interpretarea dispozitiilor
de mai sus, rezulta fara putinta de tagada ca orice pensionar militar,
indiferent de momentul deschiderii dreptului la pensie, poate opta intre
cele doua variante.
Proiectul L 212/2015
este trimis in prezent spre dezbateri si avize la comisiile de
specialitate ale Senatului. Pana pe 17.06.2015, Comisia de Aparare
si Comisia pentru Munca vor intocmi si prezenta plenului Raportul
comun asupra acestei initiative legislative. Avand in vedere ca vacanta
parlamentara incepe la 01.07.2015, consideram ca sunt putine sanse ca
Senatul sa dezbata si sa se pronunte asupra proiectului in aceasta
sesiune parlamentara, mai ales daca tinem seama si de dispozitiile
art. nr. 125 conform carora “Prezenta lege intra in vigoare la 01
ianuarie 2016”.
Mentionam ca
orice persoana interesata de aceasta initiativa legislativa poate
formula si trimite Senatului, ulterior si Camerei Deputatilor,
propunerile pe care le considera pertinente. Sa nu uitam insa ca un act
normativ nu se concepe pentru fiecare situatie particulara in parte, ci
pe situatia generala a domeniului vizat. Cu toate acestea, incurajam pe
toti cei care considera ca pot contribui la
imbunatatirea prezentului proiect sa trimita propuneri si observatii in
acest sens.
Filiala "Gl. Eremia Grigorescu" a Cadrelor Militare in Rezerva si in Retragere din Galati este persoana juridica de drept privat,de utilitate publica,independenta,democratica,apolitica,nonprofit si deschisa, care se adreseaza cadrelor militare provenite din activitate si aflate in rezerva sau retragere,precum si sotiile acestora Filiala s-a infiintat in anul 1991 Face parte din Asociatia Cadrelor Militare in Rezerva si in Retragere "Alexandru Ian Cuza" Deviza "-PATRIE,ONOARE, DEMNITATE"
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Voi incerca sa influentez aceasta initiativa legislativa la Senat si Camera Deputatilor cu propuneri pretinente, pe situatia generala a domeniului vizat.
RăspundețiȘtergereSUCCES!
Ștergere