Ordinul
comun este,in parte, in contradictie cu spiritul si prevederile Legii nr
223/2015, in ceea ce priveste acordarea unor
sporuri (,de confidentialitate,de lucrari de exceptii,s.a), pentru cei
pensionati inainte de reglementarea acestor sporuri,datorita urmatoarelor
argumente legale:
1
Art.2 lit.b din Legea nr 223/2015 stipuleaza principiul egalitatii, potrivit
caruia “se asigura tuturor
participantilor la sistemul de pensii militare de stat un
tratament nedescriminatoriu intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica,
in ce
priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege”
Aceasta inseamna ca toti
pensionarii militari indifferent de data pensionarii, daca si-au desfasurat
activitatea avand aceeasi situatie juridica, trebuie sa beneficieze de sporuri,
avand un tratament nediscriminatoriu
2.Din denumirea si continutul
reglementarii acestor sporuri, rezulta ca sunt specifice activitatii militare
si se incadreaza in prevederea de la art.2 lit.b din Legea
223/2015 privind
principiul recunostintei fata de loialitatea,sacrificiile si privatiunile
suferite de militari
si familiile acestora, pe timpul carierei
3.Legea nr 223/2015 modificata, in
art,60 alin.1,art.28,art.30 si in alte texte
din lege,foloseste
sintagma “se actualizeaza”
Conform Dictionarului Enciclopedic al
Romaniei, vol.1,Editura Enciclopedica” Bucuresti,1993,pag.13, sintagma “actual” inseamna “de acum,de fata,prezent”,verbul
“a actualiza” inseamna ”a
face ca ceva sa devina actual”
Deci actualizarea
pensiei se face avand in vedere sporurile avute de personalul militar in
activitate cu care pensionarii se afla in situatie de echivalenta, avand
aceeasi situatie juridica conform art.28 alin 1 din lege
A nu recunoaste si introduce in
baza de calcul a pensiei sporurile in discutie, inseamna a nu recunoaste nici
sporurile acordate personalului in activitate, conform principiului simetriei
in drept si egalitatii de tratament juridic
4.Aceste sporuri sunt
impersonale, vizeaza o situatie juridica specifica activitatii militare, indiferent
de timpul cand au fost reglementate Chiar MApN
argumenta, cu ocazia
modificarii continutului art. 28 prin O.U.G nr 57/2015, nece-
sitatea asigurarii
principiului egalitatii in stabilirea drepturilor si asigurarea tratamentului
nediscriminatoriu persoanelor aflate in aceeasi situatie juridica
Este vorba de abrogarea unor
reglementari ale art.28 privind”veniturile conjuncturale de natura nesalariala,
neaccesibile tuturor cadrelor militare, care ar conduce la stabilirea unor
pensii diferite in cuantum pentru militarii care au avut cariere “cvasi-identice”
Asadar, pensionarii militari
care nu au beneficiat de aceste sporuri pentru ca nu erau reglementate prin
acte normative la data pensionarii acestora, trebuie sa beneficieze de
sporurile in discutie daca si-au desfasurat activitatea in aceleasi situatii
juridice cu cei care beneficiaza de aceste sporuri in prezent, conform
dispozitiilor art.2 lit.b din Legea 223/2015
5.Ordinul comun incalca nu numai
prevederile art.2 lit. b din Legea 223/2015 modificata,ci si :
-principiile
constitutionale ale egalitatii in drepturi,neretroactivitatii legii, stipulate
in art.4 alin 2,16 alin 1 si 2 si 15 alin 2
din Constitutie
a, Curtea Constitutionala
prin Deciziile nr. 88 si 89 din 01.06 1999,publi-
cate in Monitorul
Oficial al Romaniei nr 322 si 325/1999,a decis ca dispozitiile art.10 alin.5
din Legea nr 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca “ sunt neconstitutionale in
masura in care nu asigura si magistratilor pensionati anterior datei intrarii
in vigoare a Legii nr. 142/1997, de modificare si completare a Legii nr
92/1992,actualizarea pensiei in raport cu nivelul salariilor de baza ale
magistratilor in activitate”
b.Violarea
principiului egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica
tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivatie obiectiva
“rezonabila” a decis Curtea
Constitutionala prin Decizia nr.107/01 11.1995,puplicata in M.O nr 85/26.04
1996
c. Inalta Curte de Casatie si
Justitie, prin Decizia nr.4188/2005, publicata
in M.O nr.85/29 10
2005, a decis ca in compunerea salariului de baza al personalului didactic
intra si unele sporuri reglementate ulterior aparitiei Legii nr 128/1997, cum
au fost adoptate prin O.U.G nr 123/2003, aprobata prin Legea nr 164/2004
Conform
acestei Decizii,
Federatia Sindicatelor din Invatamant Spiru Haret, a solicitat anularea
Ordinului nr.4209 al M.E.C pentru ca printer altele, sa include in salariul de
baza si salariul de merit introdus ulterior aparitiei Legii nr 128/1997,
potrivit
art.10 alin 1 din
O.U.G nr 123/2003, aprobata prin Legea nr 164/2004
Inalta Curte a admis recursul impotriva
Sentintei Civile 245/2005 a Curtii de Apel Bucuresti, a modificat sentinta
atacata, a anulat Ordinul 4209/2005
al M.E.C, obligandu-l
sa emita un nou ordin prin care sa acorde drepturile banesti legale
-
mai multe dispozitii
ale Legii nr 24/2000 privind normele
de tehnica legislativa(art.3 alin 2,.13 alin
2,.13 lit b,21,78), peccare nu le mai dezvolt precum si practica
CEDO-dispozitiile art 1 din Conventia privind Drepturile Omului in legatura cu
discriminarea
Apreciez ca
argumentele mentionate conduc la concluzia ca pensionarii militari care nu
beneficiaza de sporurile care la data
pensionarii nu erau reglementate, trebuie sa beneficieze de acestea, intrucat
Legea nr 223/2015 modificata reglementeaza
in articolele 2 lit b si in art 60, actualizarea pensiilor militare la
cerere
Asadar se impune
urmatoarea modificare a Ordinului M 25/2016:
“Persoanele care s-au
pensionat inainte de reglementarea unor sporuri beneficiaza de acestea daca
si-au desfasurat activitatea in conditii similare cu cei aflati in
activitate,conform art 2 lit b din Legea 223/2015”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu