Subject: DOCUMENTE
CLARE
Constantin
Mihalcioiu
O sinteza mult mai clara pe domeniul pensiilor militare
O coroborare pe texte juridice profesionista
Pe noi nu cuantumul tb sa ne intereseze neaparat, ci, precedentul periculos, deloc confortabil pentru rezervisti in legatura cu statutul lor si in comparatie cu statutul militarilor rezervisti din tarile membre NATO
O coroborare pe texte juridice profesionista
Pe noi nu cuantumul tb sa ne intereseze neaparat, ci, precedentul periculos, deloc confortabil pentru rezervisti in legatura cu statutul lor si in comparatie cu statutul militarilor rezervisti din tarile membre NATO
marți, 19 februarie 2013
Documentele înaintate Comisiei de Dialog
Stimaţi colegi,
Punem la dispoziţia dumneavoastră documentele ce au fost înaintate domnului Corneliu Dobriţoiu şi reprezentanţilor guvernului cu ocazia întâlnirii de vineri. Este vorba de documentul de bază cuprinzând punctul nostru de vedere pe subiectul pensiilor militare şi Anexa 2 cuprinzând alte considerente şi aspecte în afara problemei pensiilor militare. Celelalte doua anexe care au fost înaintate au conţinut unul un scurt rezumat al punctului de vedere iar celălalt un document care a circulat pe internet, privind istoricul pensiilor militare, respectiv argumentaţia gl. Anastasiu în 1934, documente pe care nu are rost să le expunem aici, nu prezintă nimic din ceea ce nu ştiţi sau nu v-am prezentat.
Punem la dispoziţia dumneavoastră documentele ce au fost înaintate domnului Corneliu Dobriţoiu şi reprezentanţilor guvernului cu ocazia întâlnirii de vineri. Este vorba de documentul de bază cuprinzând punctul nostru de vedere pe subiectul pensiilor militare şi Anexa 2 cuprinzând alte considerente şi aspecte în afara problemei pensiilor militare. Celelalte doua anexe care au fost înaintate au conţinut unul un scurt rezumat al punctului de vedere iar celălalt un document care a circulat pe internet, privind istoricul pensiilor militare, respectiv argumentaţia gl. Anastasiu în 1934, documente pe care nu are rost să le expunem aici, nu prezintă nimic din ceea ce nu ştiţi sau nu v-am prezentat.
Stimaţi parlamentari,
Vă înaintăm spre studiu şi îndreptăţită
luare în considerare punctul nostru de vedere în ceea ce priveşte problema
pensiilor militarilor. Subiectul a fost amplu dezbătut atât în media cât şi prin
diferite comisii ale Parlamentului cu diferite ocazii dar de fiecare dată
deciziile şi soluţiile găsite au fost altele decât cele cuvenite, uneori din
pure interese de grup ale unor iniţiatori, alteori din ordine sus puse interne
sau externe, nu credem că e cazul să exemplificăm dar să nu credeţi că am fi
neştiutori, alteori din pure motive financiare. Indiferent care a fost cauza
cert este că la această oră militarii, cei care jură să nu îşi precupeţească
sângele şi viaţa (şi în ultimii ani tot mai mult au ocazia să şi pună în
practică ceea ce spun), reprezintă o categorie defavorizată prin modul în care
este tratată. Ştim că unii vor zâmbi la această afirmaţie, dar când ţi se iau
unele drepturi în nici un caz nu te poţi considera favorizat şi nici măcar
om normal, pentru că atunci când cel care face legea o face încălcând drepturi
fundamentale ale unei categorii de oameni aceşti oameni sunt defavorizaţi. Vom
susţine această afirmaţie cu exemple şi puncte de vedere nu ale
noastre ci ale legii şi avocaţilor, judecătorilor, de la cele mai înalte
nivele.
1. CONSIDERENTE GENERALE
Despre militari:
Iată ce spune legea 80 vizavi de servituţile şi privaţiunile serviciului
militar:
Secţiunea 3 - Interzicerea
sau restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi
Art.28
Cadrelor militare în
activitate le este interzisă exercitarea următoarelor drepturi:
a) să facă parte din partide,
formaţiuni sau organizaţie politice ori să desfăşoare propaganda prin orice
mijloace sau alte activităţi în favoarea acestora ori a unui candidat
independent pentru funcţii publice;
b) să candideze pentru a fi alese
în administraţia publică locală şi în Parlamentul României, precum şi în funcţia
de Preşedinte al României;
c) să declare sau să participe la
grevă.
Art.29
Cadrelor militare în
activitate le este restrânsa exercitarea unor drepturi şi libertăţi,
astfel:
a) opiniile politice pot fi
exprimate numai în afara serviciului;
b) exprimarea în public a unor
opinii contrare intereselor României şi forţelor armate nu este
permisă;
c) condiţiile în care cadrele
militare în activitate vor putea să prezinte public informaţii militare se vor
stabili prin ordin al ministrului apărării naţionale;
d) aderarea la culte religioase
este liberă, mai puţin la cele care, potrivit legii, contravin normelor de
păstrare a ordinii publice, precum şi la cele care încalcă bunele moravuri sau
afectează exercitarea profesiei;
e) constituirea în diferite forme
de asociere cu caracter profesional, tehnico-ştiinţific, cultural şi sportiv
recreativ, cu excepţia celor sindicale ori care contravin comenzii unice,
ordinii şi disciplinei specifice instituţiei armatei, este permisă în condiţiile
stabilite prin regulamentele militare;
f) încheierea căsătorie este
liberă în condiţiile legii. Căsătoria cu o persoană apatridă sau care nu are
exclusiv cetăţenia romană este condiţionată de obţinerea aprobării prealabile a
ministrului apărării naţionale;
g) participarea la mitinguri,
demonstraţii, procesiuni sau întruniri cu caracter politic ori sindical este
interzisă, cu excepţia activităţilor la care se participa în
misiune;
h) cadrele militare în activitate
se pot deplasa în străinătate în condiţiile ce se stabilesc prin ordin al
ministrului apărării naţionale.
Art.30
Ofiţerii, maiştrii militari şi
subofiţerii în activitate au obligaţia de a nu efectua activităţi care contravin
demnităţii, prestigiului şi normelor de comportare ce decurg din calitatea lor
de cadre militare.
Cadrelor militare în activitate
le este interzis:
a) să îndeplinească alte funcţii
decât cele în care sânt încadrate, cu excepţia cumulului prevăzut de lege, în
condiţiile stabilite prin ordin al ministrului apărării naţionale;
b) să fie asociat unic ori să
participe direct la administrarea sau conducerea unor organizaţii ori societăţi
comerciale, cu excepţia celor numite în consiliile de administraţie ale regiilor
autonome şi societăţilor comerciale din subordinea Ministerului Apărării
Naţionale, din cadrul industriei de apărare sau în legătura cu
aceasta.
VĂ MAI RUGĂM CA LA APROBAREA VIITOAREI LEGI A
PENSIILOR MILITARE SĂ MAI AVETI ÎN VEDERE URMĂTOARELE
:
Solicităm departajarea la majorare
punctaj pentru grupa de muncă, a grupei Alte Condiţii de grupa Condiţii
Speciale . Este vorba despre faptul că cele 2 grupe de muncă, deşi au
risc profesional diferit, au aceeaşi majorare de punctaj de 50%. Cum este
posibil ca cele 2 grupe de muncă să aibă aceeaşi majorare de punctaj în
condiţiile în care vechimea suplimentară este de 6 luni pentru fiecare an lucrat
în CS şi de 12 luni pentru fiecare an lucrat în AC? A cerut cumva
Ministerului Finanţelor corectarea coeficientului de contribuţie în cazul grupei
AC, astfel încât să fie realmente departajată de grupa
CS?
De ce pana la urma, toate ocupaţiile din
România sunt clasificate în 9 grupe de ocupaţii conform standardului ISCO-08,
lipsind o singură grupa: Grupa Majora 0 (zero) Forţele Armate? Cine este
vinovat?
Daca toţi bugetarii sunt consideraţi
salarizaţi unitar şi toţi au salarii calculate la 8 ore/zi=40 de ore pe, de ce
militarii lucrează 24 ore/zi=168 ore pe dar sunt plătiţi ca pentru 8 ore
pe săptămână ? Care este
caracterul unitar al legii în acest caz, din moment ce se obţin venituri egale,
în condiţii de pregătire inegală, la volum de muncă diferit? Ce mai este unitar
aici ? Nu cumvamilitarii români
sunt plătiţi în realitate, raportat la VOLUMUL DE MUNCA, de 3 ori mai puţin
decât ceilalţi bugetari cu care sunt poziţionaţi pe aceeaşi treaptă de
salarizare? CEEA CE SE ÎNTÂMPLĂ
ESTE O DISCRIMINARE CRASĂ PE CARE MILITARII NU O MERITĂ. În nici o altă ţară
nu se întâmplă aşa ceva şi ministerul apărării trebuie să reglementeze
acest lucru cu ministerul muncii.
Acestea sunt doar câteva din drepturile de care militarii nu
beneficiază şi nu s-au plâns niciodată. Apoi devin rezervişti şi iată ce se întâmplă cu
ei.
Natura pensiilor speciale
Din primul rând trebuie să lămurim un
aspect care a creat, creează şi va crea confuzii dacă nu este înţeles de la bun
început. Acest aspect se referă la noţiunea de „pensii speciale” şi pensii
militare de stat, la confuzia existentă între pensiile speciale şi pensiile
militare de stat, sau mai bine spus între pensiile militare de stat şi pensiile
din fondul de asigurări sociale.
V-aţi întrebat vreodată de ce L119/2010 a
avut nevoie de două HG pentru aplicare? Iată de ce :
1.Hotărârea Guvernului nr. 737/2010, publicată în Monitorul Oficial nr. 528
din 29 iulie 2010 are ca obiect de reglementare stabilirea metodologiei de
recalculare a unor categorii de pensii de serviciu prevăzute prin Legea nr.
119/2010.
Referirile din hotărâre
privesc:
• pensiile de serviciu ale personalului
auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe
lângă acestea;
• pensiile de serviciu ale personalului
diplomatic şi consular;
• pensiile de serviciu ale funcţionarilor
publici parlamentari;
• pensiile de serviciu ale deputaţilor şi
senatorilor;
• pensiile de serviciu ale personalului
aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă;
• pensiile de serviciu ale personalului
Curţii de Conturi.
Acestea sunt vestitele pensii speciale din
sistemul civil.
Pensiile acestea erau plătite din
Fondul de pensii constituit prin contribuţie.
2. HG
nr. 735/2010 privind recalcularea pensiilor militare de stat, a pensiilor
de stat ale poliţiştilor si ale funcţionarilor publici cu statut special din
sistemul administraţiei penitenciarelor.
Aceste pensii erau plătite din
bugetul statului şi constituiau articole bugetare ale MApN, MAI si SRI cuprinse
în legea bugetului de stat. Bugetul de stat este alcătuit din taxe şi
impozite si nu prin contribuţie.
Aşadar legarea pensiilor militare de
“contributivitate” a fost o diversiune pentru a “lega” şi aceste pensii de
bunul plac al celor care au condus guvernul la vremea respectivă,
adică de “punctul de pensie”
Pensiile de asigurări sociale se plătesc
din Fondul de pensii constituit prin contribuţie- se bazează pe contribuţie-este
vorba de solidaritatea socială după principiul “eu am plătit pentru cei
dinaintea mea, tu plăteşti pentru mine, în viitor alţii vor plăti pentru tine”.
Distrugerea acestui principiu prin distrugerea fondului de pensii şi prin
obligarea populaţiei să cotizeze la fonduri private de pensii(administrate de
cine şi in folosul cui?garantate de cine?) nu fac decât să şubrezească şi mai
mult statul în forma actuală.
Confuzia este întărită şi de faptul ca
populaţia face cu greu distincţie între pensii speciale şi pensii după legi
speciale sau pensiile militare de stat.
Bineînţeles ca L-164 si L-179 (care
defineau pensiile militare de stat şi pensiile de stat ale poliţiştilor)
erau legi speciale dar nu afectau Fondul de pensii al asigurărilor
sociale( bazat pe contributivitate) fiind plătite de la buget.
Pensiile speciale civile(
conform Hotărârea Guvernului nr. 737/2010) sunt constituite tot
după legi speciale dar se plătesc din Fondul de pensii al asigurărilor sociale)
si de aici inechitatea faţă de ceilalţi pensionari care primeau pensii din
sistemul de asigurări sociale.
Confuzia între categoriile de pensii este
întreţinută tocmai pentru a crea tensiuni sociale. Mai exact între pensionarii
civili (de asigurări sociale) pensionarii militari(buget) pe de o parte şi
lucrători şi pensionari (indiferent ce fel ) pe de altă parte. Aceste tensiuni
au servit şi servesc drept pretext pentru tot felul de măsuri aberante cum
sunt şi astfel de legi.
2. DREPTUL LA PENSIE
Stabilirea şi detalierea modului în care se
realizează ocrotirea dreptului fundamental la pensie se realizează prin lege.
Legea însă nu poate fi desprinsă de dimensiunea socială a statului, astfel că
reglementările pe care le conţine trebuie să dea expresie acestui caracter
social, îmbinând interesele individului cu cele generale ale societăţii.
Potrivit art. 1 alin. (3) din Constituţia României, România este stat
social, în care drepturile şi libertăţile cetăţenilor reprezintă o valoare
supremă.
Dacă apariţia Legii 263 a fost dictată de
problemele crizei mondiale, ceea ce ar putea fi înţeles, aşa cum au fost luate
măsurile de micşorare a salariilor bugetarilor atunci aceasta ar fi trebuit să
se facă tot temporar şi mai ales cu respectarea art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit
căruia ”Restrângerea exerciţiului unor drepturi poate fi dispusă numai
dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie
să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod
nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a
libertăţii”.
3. LEGEA 263 – O LEGE CARE ÎNCALCĂ TOATE LEGILE
În fapt legea 263 a fost emisă prin
încălcarea flagrantă a unor principii şi legi naţionale şi internaţionale şi
anume :
1. În primul rând, fosta lege 164, la art. 1
prevedea: „Dreptul la pensii si
asigurări sociale pentru cadrele
militare este garantat de stat si se exercită în condiţiile prezentei
legi.”
Legea 263 prevede:” Art. 1.
“ Dreptul la asigurări
sociale este garantat de stat si
se exercită, in condiţiile prezentei legi, prin sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurări sociale, denumit in continuare sistemul public de
pensii.” LUCRU UNIC ÎN LUME, ÎN ROMÂNIA LEGEA PENSIILOR CONTRAVINE
CONSTITUŢIEI ŞI NU GARANTEAZĂ DREPTUL DE
PENSIE.
2. Legea privind sistemul unitar de pensii publice nu poate prevedea o
dispoziţie care să conducă la desfiinţarea unui drept anterior câştigat în
temeiul unei legi organice (Legea nr.303/2004), cu atât mai mult cu cât dreptul
la pensie este garantat de art. 47 alin. (2) din Constituţia
României.
3. Prin
recalcularea pensiilor aflate în plată, se încalcă
în mod vădit principiul neretroactivităţii legii, înscris
în art. 15 alin. (2) din Constituţie.
4. Desfiinţarea pensiilor prevăzute în Legea nr. 119/2010
a adus atingere unui drept dobândit, acela de pensie de
serviciu; aceasta nu este diminuată temporar sau impozitată pe o
perioadă nedefinită de timp, este pur şi simplu desfiinţată. Nu e vorba de
cuantum aici ci de dreptul la pensie de serviciu. Dreptul dobândit şi
retras prin această lege este pensia de serviciu, şi nicidecum
pensia din sistemul public de pensii pentru care s-a plătit
contribuţie;
5. Măsura a fost aplicată în
mod discriminatoriu, având în vedere menţinerea intactă
a dreptului la pensie de serviciu în cazul magistraţilor şi al consilierilor de
la Curtea de Conturi;
6. Art.20 din Constituţie spune :” Dispoziţiile constituţionale privind drepturile şi libertăţile
cetăţenilor vor fi interpretate şi aplicate în concordanţă cu Declaraţia
Universală a Drepturilor Omului, cu pactele şi cu celelalte tratate la care
România este parte. Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele
privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte, şi
legile interne, au prioritate reglementările internaţionale, cu excepţia cazului
în care Constituţia sau legile interne conţin dispoziţii mai
favorabile”.
7. Coroborând acest text cu cel de la art.11
alin.2 din Constituţie, conform căruia „tratatele ratificate de Parlament fac
parte din dreptul intern”, rezultă neîndoielnic faptul că, prin
adoptarea legii Unitare a
Pensiilor, România
şi-a încălcat grav, cu consecinţe foarte
serioase pe plan internaţional, o lungă serie de obligaţii asumate sub egida
Cartei Organizaţiei Naţiunilor Unite, sub egida Consiliului Europei şi prin
însăşi Tratatul de Aderare la Uniunea Europeană.
8. Nu trebuie uitat că Guvernul României a fost
deja atenţionat prin Raportul de consultare din 31.01.2007 al Comisiei Europene,
prin care, cităm, „se atrage atenţia asupra faptului că, pentru legislaţia
neconformă Directivelor comunitare, Comitetul Miniştrilor va transmite României
scrisori de notificare oficială, declanşând, astfel, acţiunea de neîndeplinire a
obligaţiilor de Stat membru al U.E.”
9. În privinţa modului de calcul a pensiilor militare,
acesta s-a aplicat prin asimilarea forţată a acestora cu pensiile de tip
contributiv, un algoritm diferit de calcul care în 80% din cazuri a condus la
pensii recalculate în cuantum superior pensiilor de serviciu, în timp ce
celelalte categorii de pensii de serviciu s-au diminuat cu procente între
20-90%.
10. Nu
s-a aplicat Jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a instanţelor, care arată că în cazul
unor drepturi cărora prin lege li s-a modificat modul de calcul, ele au fost
majorate dacă cuantumul aflat în plată era inferior celui rezultat pe noua
formulă şi îşi păstrau cuantumul din plată dacă acesta este superior celui
rezultat prin aplicarea noii formule. Este de notorietate
pronunţarea Curţii Constituţionale în acest sens în cazul sesizărilor
punctuale în cadrul procesului de recorelare a pensiilor din
2005.
11. Decizia CCR nr. 872/2010: “[...], dacă, prin reaşezarea sistemului de calcul al
pensiei în sensul arătat mai sus, rezultă un cuantum mai mic al acesteia, statul
este obligat să adopte reglementări similare art.180 alin.(7) din Legea
nr.19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.140 din 1
aprilie 2000, şi anume să menţină în plată cuantumul pensiei stabilit potrivit
reglementărilor anterior în vigoare dacă acesta este mai
avantajos. Aceasta este o măsură de protecţie a persoanelor care
beneficiază de pensie în sensul art.47 alin.(2) din Constituţie,
constituind, de asemenea, o speranţă legitimă a asiguratului, întemeiată
pe prevederile legale în vigoare cu privire la obţinerea şi încasarea unui
anumit cuantum al pensiei.[...]”
12. De
fapt chiar noua Lege 263 prevede existenţa pensiilor
ocupaţionale, sistemului pensiilor
ocupaţionale nu este un simplu deziderat, ci o obligaţie legală prevăzută de
Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, aşa cum
prevede art. 193 din această lege: “Guvernul României
trebuie să elaboreze şi să înainteze Parlamentului spre adoptare, până la
sfârşitul anului 2010, proiectul Legii privind pensiile
ocupaţionale.” A fost înaintat acest proiect? Dacă nu, cine
se face vinovat de nerespectarea legii ? Suntem şi aici într-un caz unic în
lume. Pe de o parte art 193 contrazice esenţa şi motivarea legii în sine,
creând o abatere de la regula de aur a legii, pe de alta parte articolul este
încălcat prin nepunere în practică chiar de legiuitor. DECI FAPT UNIC
ÎN LUME, CREDEM, LEGIUITORUL A DAT O LEGE PE CARE O ÎNCALCĂ EL ÎNSUŞI DE
DOUĂ ORI, ODATĂ PRIN ADMITEREA UNEI EXCEPŢII LA REGULĂ APOI PRIN NEAPLICAREA
EXCEPŢIEI.
13. Decizia 375/2005 a CEDO care prevede că noile reglementări nu pot fi aplicate cu
efecte retroactive, respectiv în privinţa cuantumului pensiilor anterior
stabilite, ci numai pentru viitor, începând cu data intrării în
vigoare.”
14. Prin Decizia CCR nr.57/2006 se reiterează în mod explicit şi hotărât
neretroactivitatea în materia reglementării pensiilor, după cum urmează: „...
este dreptul exclusiv al legiuitorului de a modifica sau completa legislaţia în
materia pensiilor şi de a stabili data de la care operează recalcularea, însă
orice prevedere nouă poate fi aplicată numai de la data intrării sale în
vigoare, pentru a respecta principiul neretroactivităţii legii, consacrat de
art.15 alin.2 din Constituţie”.
15. Decizia CCR nr. 20 din 2 februarie 2000, în sensul constatării ca fiind neconstituţionale dispoziţiile prin care s-a abrogat
art. 103 din Legea 92/1992, prin care se stabileau condiţiile de acordare a
pensiilor de serviciu.
16. Obiectivul acordării pensiilor doar în baza
contributivităţii nu s-a putut respecta rămânând în plată încă astfel de
prestaţii de tip pensie necontributivă întrucât categoriile magistraţilor,
consilierilor de la Curtea de Conturi, persoanele cu stagii incomplete sau
insuficiente faţă de un cuantum minim (pensia minim garantată, pensiile pentru
agricultori) beneficiază în continuare de o plată necontributivă.
17. prevederile art. 1 din Primul Protocol adiţional la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale;
18. prevederile art. 17, art. 23 pct. 3 şi art. 25 pct. 1
din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului;
19. art.
1, art. 17 alin. (1), art. 25, art. 34 alin. (1) şi art. 52 alin. (1) şi (3) din
Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
20. Deasemenea neconstituţională a
fost declarată OUG
nr.230/2008, stabilindu-se prin Decizia nr. 85/2009 că este inadmisibilă
iniţiativa Guvernului de a interzice cumulul pensiei cu salariul în sistemul
public, întrucât ar fi astfel afectate două drepturi fundamentale – dreptul la
pensie şi dreptul la muncă.
21. În conformitate cu art.14 din Convenţia
pentru interzicerea discriminării şi art. 1 din Protocolul 1 referitor la
protecţia proprietăţii, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut
că „noţiunea de bun înglobează orice interes al unei persoane de drept privat ce
are valoare economică, astfel încât dreptul la pensie şi, evident, dreptul la
salariu sunt asimilate dreptului de proprietate” (cauza Buchen versus
Cehia).
4. APLICAREA ABUZIVĂ, DISCRIMINATORIE A LEGII ŞI
CONSECINTELE EI
Aplicarea Legii 263 s-a făcut în mod
arbitrar, neuniform, uneori clientelar, provocând mari drame, inechităţi,
discriminări care s-au manifestat nu numai la nivelul aplicării ci şi în ceea ce
priveşte modul în care instanţele au judecat
cauzele:
1. Deficienţe în activitatea caselor de pensii de
revizuire a pensiilor de serviciu şi de punere în executare a unor hotărâri
judecătoreşti. Principalele disfuncţionalităţi administrative semnalate în
activitatea caselor de pensii vizează superficialitatea revizuirii pensiilor, în
sensul neluării în considerare a tuturor documentelor care atestă veniturile
salariale realizate şi contribuţiile la fondul de pensii, aceasta şi pe fondul
termenelor scurte pentru revizuire şi a numărului mare de pensii supuse
recalculării/revizuirii, dar şi tergiversarea punerii în executare a hotărârilor
judecătoreşti prin care s-au anulat deciziile de revizuire a pensiilor şi s-au
menţinut în plată pensiile de serviciu.S-au manifestat aşa cum spun şi datele
preliminare din auditul ce se derulează la această oră în cadrul MApN, şi cazuri
de emitere de decizii la comandă, fără nici o justificare sau având ca unică
justificare apartenenţa la un anumit partid politic. S-a ajuns astfel, ca şi în
cazul avansării şi acordării de grade militare, deciziile de pensionare să se
emită politic. Aceste aspecte au fost menţionate atât în
concluziile controlului efectuat de ministrul Dobriţoiu cât şi în recentul
raport al Avocatului Poporului .
2. Jurisprudenţa neunitară în materia recalculării
pensiilor de serviciu. Urmare a
intrării în vigoare a Legii nr. 119/2010 şi a emiterii deciziilor de recalculare
a pensiilor de serviciu, practica judiciară internă s-a confruntat cu un număr
mare de cauze, pronunţându-se soluţii atât în primă instanţă, cât şi în recurs.
Reglementările legale succesive, adică cele două hotărâri de Guvern şi cele două
ordonanţe de urgenţă, deja expuse, au sporit confuzia, au făcut ca numărul
proceselor să crească şi au favorizat dezlegarea diferită a unor cauze similare
sau chiar identice. S-a ajuns astfel, ca şi deciziile unor instanţe să se dea
tot politic sau după ureche, dar în nici un caz justificate sau pe baza probelor
administrate sau a legilor în vigoare. Concluzia aparţine Avocatului
Poporului în baza studierii cazurilor şi rapoartelor primate şi
verificate.
5. BAZA JUSTIFICATIVĂ A INIŢIERII LEGII NU A FOST
RESPECTATĂ IAR EFECTELE AU INFIRMAT AŞTEPTĂRILE
Un aspect care se cuvine a fi adus în
discuţie este acela referitor la concordanţa dintre scopul elaborării Legii nr.
119/2010 şi efectele acesteia. În expunerea de motive a Legii nr. 119/2010 sunt
arătate obiectivele adoptării acestui act normativ printre care se numără
şi necesitatea asigurării sustenabilităţii financiare a sistemului de
pensii publice. Pensia de serviciu, având două componente, contributivă
şi necontributivă, a fost suportată atât din bugetul asigurărilor sociale de
stat, cât şi din bugetul statului.
În aceste condiţii, se naşte întrebarea în
ce măsură eliminarea pensiilor de serviciu a servit la asigurarea
sustenabilităţii financiare a sistemului de pensii publice din moment ce acest
proces a însemnat eliminarea părţii necontributive suportate din bugetul de stat
şi nicidecum din bugetul sistemului de pensii. Aceasta cu atât mai mult cu cât pensiile speciale,
nefiind un privilegiu, ci fiind
instituite de către legiuitor în considerarea
unui anumit statut special al categoriei profesionale respective, pot fi
eliminate doar dacă există o raţiune suficient de puternică spre a duce în final
la diminuarea prestaţiilor sociale ale statului sub forma
pensiei.
Mai mult, potrivit execuţiilor bugetare
publicate de Ministerul Finanţelor Publice, deficitul real al sistemului public
de pensii, respectiv diferenţa dintre sumele plătite sub formă de pensii de stat şi încasările de contribuţii
de asigurări sociale, s-a adâncit cu 26,5% (peste 2,5 miliarde lei) în primele
11 luni din 2011, faţă de perioada similară din 2010, de la 9,5701 la 12,1067
miliarde lei.
Consiliul fiscal, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 69/2010, la sfârşitul anului 2011 a exprimat următoarea
opinie “Cu toate că iniţial
exerciţiul de recalculare a pensiilor speciale anticipa conform calculelor
Ministerului Muncii, economii bugetare substanţiale la nivelul cheltuielilor cu
pensiile, în cele din urmă putem constata că acest demers s-a concretizat în
cheltuieli suplimentare cu pensiile aferente celor 159 de mii de pensionari din
această categorie (aproximativ 1 miliard de lei cheltuială anuală suplimentară),
în condiţiile în care pensia medie corespunzătoare creşte în urma recalculării
de la 1755 lei (nivel utilizat pentru fundamentarea bugetului
asigurărilor.”
Şi atunci se pune întrebarea dacă sub
aspect financiar şi al realizării de economii la buget, Legea şi-a atins
copul propus.
Dintr-o altă perspectivă, reducerea pensiilor
speciale nu s-a realizat cu asigurarea protecţiei aşteptărilor legitime
a militarilor cu privire la un anumit nivel al protecţiei şi securităţii sociale
şi nici menţinerea unui echilibru just între interesele generale şi cele
individuale.
Menţinerea unora
dintre pensiile de serviciu ca atare şi soluţiile adoptate în cazul pensiilor militare
de stat, al pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu
statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor constituie un
alt exemplu de stabilire a unor drepturi de asigurări sociale fără aplicarea
strictă a principiului contributivităţii. De aici rezultă că în
anumite situaţii, legiuitorul a înţeles să prevadă excepţii de la aplicarea
strictă a principiului contributivităţii la stabilirea drepturilor de pensie şi
astfel să păstreze sau chiar să majoreze pensiile recalculate şi revizuite în
contextul transformării pensiilor de serviciu în pensii din sistemul
public.
Deci nici
al doilea principiu de bază al legii, acela al unicităţii sistemului de
calcul şi uniformizării , al echităţii pensiilor nu a fost
respectat.
6. NERESPECTAREA PRINCIPIULUI NERETROACTIVITĂŢII LEGII ŞI A
CONSTITUŢIEI FAŢĂ DE MILITARI ÎN COMPARAŢIE CU CIVILII
În art. 180 alin. (7) din Legea nr. 19/2000,
abrogată de Legea nr. 263/2010. se prevedea că “În situaţia în care
cuantumul pensiilor stabilit conform alin. (6) este mai mic decât cel stabilit
în baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul
avantajos.”
Acest text de lege din Legea nr. 19/2000 ar
fi trebuit să li se aplice beneficiarilor pensiilor speciale, firesc, în
virtutea faptului că art. 1 din Legea nr. 119/2010 prevede că pensiile de
serviciu, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, devin pensii în
înţelesul Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi
de asigurări sociale. Observăm însă că, în
realitate, prevederile Legii nr. 19/2000 le-au fost aplicate
selectiv.
În mod similar, Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat prevedea la art. 6
alin. (2)că “În situaţia în care cuantumul pensiei aferent noului
punctaj determinat este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine
cuantumul cuvenit sau aflat în plată până la data la care, prin aplicarea
formulei de calcul prevăzute de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, se va obţine un cuantum al pensiei mai mare decât
acesta.” Cu alte cuvinte, indexarea sau majorarea pensiei nu
mai era posibilă până când din înmulţirea punctului de pensie cu punctajul mediu
nu rezulta un cuantum mai mare decât al pensiei cuvenite sau aflate în
plată.
Iată deci că deşi atât în vechea lege
privind pensiile atât pensiile militare cât şi cele civile din
fondul de pensii, se prevedea în mod clar că aplicarea modificărilor sau
recalculărilor nu trebuie să afecteze beneficiarul, LEGEA 263
nu a ţinut cont de acest principiu al dreptului câştigat şi nici de cel al
principiului proporţionalităţii între interesul general protejat şi cel
particular lezat.
7. PRINCIPIUL CONTRIBUTIVITĂŢII NU SE POATE APLICA
MILITARILOR
Scopul declarat al ordonanţei de urgenţă a
fost instituirea unei etape de revizuire, din oficiu, a cuantumului pensiilor
recalculate prin efectul Legii nr. 119/2010, cu respectarea principiului
contributivităţii şi egalităţii, urmărindu-se a se stabili „în mod just şi
echitabil” drepturile de pensie. Conţinând norme tehnice, aceste acte normative
reglementează stagiile de cotizare în funcţie de care se calculează punctajul
mediu anual şi cuantumul veniturilor care se iau în calcul la stabilirea
pensiilor, dar care nu pot fi dovedite. De la bun început s-a plecat de
la o premisă falsă şi au fost încălcate sau neluate în seamă chiar
de legiuitor principiile în baza cărora a cerut sau iniţiat acest proces şi
anume:
1. Principiu contributivităţii nu se poate aplica cadrelor
militare deoarece acestea nu au contribuit la fondul de pensii, iar modul în
care legiuitorul a decis cu de la sine putere să considere sau să calculeze
aceasta „contribuţie” a fost arbitrar, unilateral, neprincipial, discriminator
contrar principiilor enunţate în însăşi motivarea
legii;
2. Militarii nu au avut carte de muncă deci nu au avut
posibilitatea de a verifica sau cunoaşte datele în baza cărora s-a făcut
recalcularea/revizuirea pensiilor deci prevederile OG1/2011 art. 1 alin.1,
iar cererea de a înainta datele pentru recalculare era cel puţin hazlie
dacă nu batjocoritoare pentru că în ultimă instanţă cel care deţinea toate
datele era tot cel care le cerea, respectiv Ministerul Apărării
Naţionale;
3. Punerea în aplicare a Legii nr. 119/2010 a relevat cu
claritate discordanţa dintre scopul iniţial al legii, acela de a reduce
cheltuielile cu pensiile regăsite în deficitul bugetului de stat consolidat şi
rezultatele din execuţia bugetară a anului 2011: deficitul real al sistemului
public de pensii, respectiv diferenţa dintre sumele plătite sub forma de pensii
de stat şi încasările de contribuţii de asigurări sociale s-a adâncit cu 26,5%
(peste 2,5mld lei) în primele 11 luni faţă de perioada similară din 2010, de la
9,5701 la 12.1067 miliarde.
Cu alte cuvinte, legea 263 a respectat
un singur principiu, al arbitrariului şi discriminării.
Vă asumaţi
prin menţinerea acestei legi suportarea consecinţelor
ce recurg din încălcarea atâtor articole de lege,a Constituţiei, deciziilor Curţii Constituţionale, decizii ale organismelor, comisiilor, şi forurilor internaţionale?Realizaţi impactul juridic politic, social
al încălcării drepturilor fundamentale ale omului, care sunt dreptul la muncă,
dreptul la pensie, dreptul de proprietate? Realizaţi că acestea sunt
semne clare ale încălcării art. 1 din constituţie “ROMÂNIA ESTE UN STAT DE DREPT
“şi că ne îndreptam către transformarea tarii într-un stat arbitrar, extremist,
totalitar în care sunt încălcate flagrant drepturile fundamentale ale
omului?
Riscaţi să vă daţi girul moral şi
juridic pentru încălcarea Constituţiei doar pentru a vă mulţumi şefii de
partid sau din
inerţie?
De asemenea, scoaterea pensiilor militarilor
din sistemul pensiilor de serviciu, plătite de Ministerul Apărării şi
introducerea acestora la sistemul unitar al pensiilor a creat mari probleme şi
cheltuieli suplimentare sistemului de asigurări sociale creând alte aspecte de
nemulţumire chiar în rândul celor care au fost nevoiţi să înghită zeci de mii de
pensionari cu pensii „nesimţite” care se hrăneau din aceleaşi rezerve, fără a fi
contribuit cu ceva la rezervele lor, deci un alt act injust. Se poate spune că existenţa pensiilor
ocupaţionale ar fi preveni sau cel puţin limita semnificativ efectele create
prin recalcularea pensiilor speciale sau introducerea acestora în sistemul
naţional de pensii.
8. AVIZUL CONSILIULUI LEGISLATIV PE PROIECTUL LEGII 263
CONFIRMĂ CERERILE PENSIONARILOR
Dacă toate aceste argumente nu sunt
convingătoare, vă rugăm să consultaţi avizul dat de Consiliul Legislativ
proiectul de lege în 2010. Avizul pe lege a fost favorabil, dar cu condiţia
acceptării unor amendamente dintre care menţionăm:
1. Sistemul de calcul al pensiilor militare este
reglementat prin lege separată în Germania, Marea Britanie, SUA, Turcia, Israel,
Egipt, Japonia sau printr-un capitol independent cuprins formal într-o singură
lege împreună cu cel al pensiilor civile în Franţa, Italia, Grecia, Portugalia,
Austria , deci capitol separat într-o lege unitară, dar NU UNICĂ;
2. Baza de calcul a pensiilor militare se stabileşte în
funcţie de valoarea soldei din ultima lună de activitate în Germania,
Marea Britanie, Turcia, Grecia, Italia, Austria, Japonia , Israel, sau pe media
soldelor pe ultimele 3 sau 6 luni, în Franţa, şi Egipt.
3. În majoritatea ţărilor NATO, pentru stabilirea
pensiei, bazei de calcul i se aplică un procent între 75-80% din valoarea
soldelor pe ultimele 1-3-6 luni;
4. Introducerea legii 263 şi aplicarea acesteia la cei
care aveau pensia în plată, s-a făcut cu încălcarea principiului
neretroactivităţii legii, prevăzut la art.15 alin2. Din Constituţia României
republicată conform căreia ”Legea dispune numai pentru viitor, cu
excepţia Legii penale sau contravenţionale mai favorabile”. Deoarece
legea 263 nu este o lege penală, aceasta nu se putea aplica
retroactiv;
5. O recalculare a pensiilor militarilor care au fost
acordate legal ar însemna o încălcare de către stat a propriei legislaţii iar a
o modifica retroactiv ar avea repercusiuni asupra caracterului de stat de
drept;
6. Decizia Curţii Constituţionale nr 120/2007 publicată
în Monitorul Oficial nr. 204/ 2007 spune „ În cazul în care din
recalculare rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti aceasta, iar
dacă noul cuantum rezultat este mai mic, se va acorda pensia anterior stabilită
şi aflată în plată, fără a aduce vreo atingere drepturilor legal câştigate
anterior”;
7. Principiul contributivităţii poate fi privit ca un
indicator în modul de calcul al pensiilor, fiind însă unul relativ. De altfel
acest principiu nu se aplică la anumite categorii de pensii cum ar fi cele ale
militarilor, poliţiştilor, şi pensiile agricultorilor, astfel încât nu poate fi
considerat ca un principiu cu aplicabilitate generală.
Toate aceste amendamente au fost propuse de Consiliul Legisativ dar Parlamentul
la acea vreme având o altă majoritate, a avut altă opinie şi nu a ţinut cont de
ele deşi reprezentau aspecte clare de încălcare a legii, în opinia unor jurişti
de profesie.
Că aceştia au avut dreptate o
dovedeşte situaţia de astăzi, faptul că legea nu a respectat nici măcar
propriile principii, s-a dovedit un fiasco atât legislativ cât şi administrativ
şi financiar, provocând zeci de mii de procese care blochează sistemul judiciar
şi împiedică, prin aglomerarea instanţelor rezolvarea unor alte procese care ţin
de securitatea şi protecţia cetăţeanului, împiedicând chiar şi reforma în
justiţie, fapt ce a dus la amânarea noului cod de procedură civilă.
9.PUNCTUL DE VEDERE AL AVOCATULUI
POPORULUI
Ca un ultim argument, care dovedeşte odată
în plus faptul că Legea 263 cu documentele ce au derivat din aplicarea ei este o
lege adoptată politic, neavând susţinere juridică, aducem în atenţie
memoriul înaintat Parlamentului de către Avocatul Poporului, pe acelaşi
subiect, memoriu care susţine cu aceleaşi argumente faptul că aplicarea
legii 263 la militari s-a făcut cu încălcarea Constituţiei. Dar, în opinia
noastră Avocatul Poporului deşi se sprijină în expunerea sa pe date şi argumente
juste, păcătuieşte prin aceea că în propunerile pe care le face acceptă exact
legea pe care o combate cu articole de lege pertinente, admiţând până la urmă
procesul de revizuire a pensiilor militarilor, dar cu condiţia ca
scăderile să nu depăşească 50% din valoarea pensiei, sau admite această
struţo-cămilă propunând o impozitare progresivă a pensiilor având în vedere
partea necontributivă, adică practic pe toată pensia atâta vreme ce chiar domnia
sa susţine că militarii nu au contribuit la fondul de pensie, impozitare care ar
păcătui prin discriminare faţă de alte categorii de pensii.
10. ÎN LOC DE CONCLUZII
În încheiere nu putem să nu adăugăm faptul că însăşi legea în totalitatea
ei a fost adoptată la vremea respectivă printr-o FRAUDĂ SEMNALATĂ CHIAR DE
ACTUALELE PARTIDE AFLATE LA PUTERE, FRAUDĂ CAUZATĂ DE UN PROCES DE
NUMĂRARE PENALĂ A VOTURILOR DE ADOPTARE A LEGII, FRAUDĂ SEMNALATĂ CURŢII
CONSTITUŢIONALE CARE DEŞI REALĂ NU A FOST ADMISĂ DINTR-UN VICIU DE PROCEDURĂ, NU
DATORITĂ INEXISTENŢEI FAPTEI. Fie şi numai în baza acestui fapt, actuala putere,
cea care a semnalat această fraudă, să facă un act reparatoriu anulând o lege
introdusă abuziv, ilegal, fraudulos. Iar pentru persoana care a făcut acest
lucru posibil avocatul poporului ar trebui să introducă cerere de acţionare în
instanţă în baza Art. 246. CP - Abuzul
în serviciu contra intereselor persoanelor, care incriminează „Fapta
funcţionarului public, care, în exerciţiul atribuţiilor sale de serviciu, cu
ştiinţa, nu îndeplineşte un act ori îl îndeplineşte în mod defectuos si prin
aceasta cauzează o vătămare intereselor legale ale unei persoane” faptă ce
se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3
ani.
11. PROPUNERI
Având în vedere toate aceste fapte şi
considerente, cerem Comisiei pentru Apărare şi Ordine Publică a Senatului să
apere drepturile celor care formează baza apărării tuturor instituţiilor
statului şi a existenţei însăşi a statului român, respectiv armata şi celelalte
componente ale Sistemului Naţional de Apărare şi să facă totul pentru a le reda
o lege justă, o lege europeană, o lege pe măsura misiunii ce le revine, a
privaţiunilor şi obligaţiilor speciale ce decurg din natura serviciului,
riscurilor pe care şi le asumă,şi jurământului faţă de
ţară.
Pentru aceasta
solicităm:
În regim de urgenţă: ( maxim două săptămâni
pentru punctele 1 şi 3, imediat pentru punctul
2)
1. Emiterea de către conducerea politică aflată la
putere a unui comunicat prin care să exprime clar, fără dubii, fără vorbe goale,
fără promisiuni deşarte punctul de vedere şi intenţiile faţă de aspectul
pensiilor militare cu termene şi etape de îndeplinire, atât în ceea ce priveşte
obiectivele pe termen scurt cât şi cele pe termen mediu şi lung, cu date şi
încadrări în timp concrete cu responsabilităţi specifice şi
responsabili;
2. Sistarea emiterii altor decizii de pensie până la
încheierea auditului şi stabilirea întregii imagini a pagubelor,
abuzurilor, încălcării legilor şi nedreptăţilor
comise;
3. Emiterea unei ordonanţe de urgenţă sau Hotărâri de
Guvern care până la apariţia unei noi legi bazate pe Constituţie, Declaraţia
Universală a drepturilor Omului, legile şi instrucţiunile europene în domeniu,
să redea (celor cărora le-au fost diminuate pensiile printr-o lege
ILEGALĂ) cuantumul pe care îl primeau până la apariţia şi punerea în aplicare a
acestei legi. Acest deziderat reprezintă de altfel promisiunea făcută de actuala
coaliţie aflată la putere, faţă de pensionarii militari atât prin discursurile
politice cu ocazia campaniilor electorale, cât şi prin protocoalele semnate cu
filialele SCMD, protocoale de ale căror prevederi pensionarii s-au achitat
întocmai şi la timp. Realizarea acestui deziderat, înainte de a fi o „cârpeală”,
ar fi un act normal de reparare a unei nedreptăţi aşa cum în repetate rânduri a
afirmat chiar primul ministru Ponta , ca şi actualul şef al Comisiei de Apărare
a Senatului, fostul ministru Corneliu Dobriţoiu. Ar mai fi această decizie
şi un act de onorare bărbătească şi demnă a unei obligaţii asumate prin
documente şi promisiuni de care un om de stat nu se poate lipsi. Şi ar mai fi
această decizie şi un semnal pentru întreaga ţară care a susţinut actuala
coaliţie la alegeri, că politicienii au cuvânt, îşi respectă promisiunile şi
merită încrederea şi sprijinul populaţiei. Nu am dori ca o simplă ordonanţă
neonorată să creeze sau să inducă pe o cale sau alta neîncrederea şi dubii
în rândul populaţiei vizavi de onoarea actualei clase politice la putere şi să
răstoarne aşa cum s-a întâmplat acum un an balanţa puterii plecând de la un
simplu pariu sau o simplă ghicitoare puse în băşcălie. Cine nu
învaţă din istorie e condamnat să o retrăiască;
4. Emiterea unui act legislativ (care a mai fost de
altfel iniţiat şi există chiar un proiect în acest sens) pentru anularea cap IV
din Legea 329 privind cumulul pensie-salariu lege ce constituie o
îngrădire a dreptului fundamental la muncă şi de asemenea reprezintă o
discriminare faţă de cei care lucrează în sistemul privat, o măsură populistă la
vremea ei dar care nu respectă principiul valorii şi competenţei ci pe al unei
griji faţă de agramaţii care nu se pot angaja din cauza valorilor. Aşa au ajuns
branconerii miniştri, iar alţii s-au umplut de
succesuri.
Pe termen mediu(imediat pentru punctul 2 ca
finalitate, 60 de zile pentru punctul 1)
1. Continuarea auditului şi determinarea întregului
prejudiciu adus atât interesului public cât şi personal aşa cum reiese din
concluziile preliminare, prezentarea concluziilor într-un document
elaborat fără părtinire, care să nu se constituie nici într-o vânătoare de
vrăjitoare dar nici într-o acţiune de acoperire a faptelor unuia sau altuia sau
găsirea unor acari Păun care să plătească pentru ordinele date de alţii. Luarea
măsurilor ce se cuvin în funcţie de natura şi dimensiunea infracţiunii sau
greşelii, celor ce au comis abuzuri, inclusiv pentru încălcarea Art. 246. CP sau
Art. 8, punctul b, alin. 3 din Legea nr. 80/1995. În acest sens să se aibă în
vedere inclusiv anularea pe părţi sau integral a unor ordine, norme şi
metodologii interne de aplicare a legii, norme sau metodologii care au
fost emise împotriva principiilor de drept, inclusiv a legii în sine, sau au
restrâns abuziv aplicarea unei dispoziţii din interese obscure. Să se ia
măsurile de rigoare împotriva celor ce se fac vinovaţi de astfel de acte de-a
dreptul ILEGALE.
2. Dacă este posibil, având în vedere că cei prejudiciaţi
sunt în speţă pensionarii militari, pentru o mai mare transparenţă a actului de
audit să fie cooptaţi în comisia de audit şi pensionari militari care au
executat astfel de activităţi în perioada cât au fost activi, selecţionaţi şi
apoi avizaţi de către specialişti din MApN, care îi cunosc şi le cunosc
calificarea, competenţa şi imparţialitatea;
Pe termen lung ( actuala sesiune
parlamentară, aşa cum a declarat domnul ministru Duşa deci până în luna
Iulie)
1.Elaborarea unei noi legi a pensiilor
militare şi ale celor din sistemul Naţional de Apărare care lucrează în sistem
militarizat, poartă grade militare şi se supun unor obligaţii, rigurozităţi,
privaţiuni şi restricţii deosebite, care ţin de interzicerea unor drepturi
civile garantate Constituţie şi de Declaraţia Universală a Drepturilor
Omului, interziceri şi privaţiuni asumate prin natura profesiei. Am dori ca noua
lege să nu mai conţină discriminări, să respecte întrutotul prevederile
Constituţionale şi principiile de drept,prevederile legislaţiei europene, să se
aplice tuturor pensionarilor indiferent de momentul ieşirii la pensie( acest
lucru este posibil dacă la finele legii se specifică expres acest lucru) pentru
a evita diferenţele de pensii dintre cei ieşiţi la pensie cu o lege sau alta. În
felul acesta ar dispărea actualele discriminări sau nedreptăţi care ţin cont de
vechime fără a ţine cont de gradul, pregătirea, responsabilităţile şi importanţa
socială a activităţii pensionarului. De asemenea în calculul pensiei să se ţină
cont de toată legislaţia în vigoare inclusiv aşa zisele legi secretizate (este
cazul HG1019-2010), ceea ce impune desecretizarea acestora şi punerea lor la
dispoziţia celor interesaţi. Realizarea şi prezentarea unui plan de
acţiune şi punere în aplicare a procesului de realizare a acestei legi, care să
cuprindă CU TERMENE CLARE :
· realizarea
proiectului. Propunem (pentru scurtarea perioadei) consultarea şi chiar
completarea proiectului început de comisia doamnei Simona Sîrbu având în vedere
că reprezintă punctul de vedere al coaliţiei, prevăzut în programul de guvernare
al USL, a fost realizat cu concursul reprezentanţilor ministerelor interesate ca
şi al reprezentanţilor ministerelor muncii şi finanţelor şi ai
asociaţiilor şi sindicatelor pensionarilor sau militarilor activi
care au fost anunţate şi au dorit să participe la elaborarea
proiectului.
· consultarea
acestuia de către cei interesaţi, atât cei din rezervă cât şi
activi;
· revederea şi
revizuirea în funcţie de amendamentele sau propunerile
făcute;
· discutarea şi
aprobarea în guvern;
· înaintarea
spre analiză şi aviz în comisiile camerelor
parlamentului;
· Supunerea
aprobării camerei decizionale;
· Înaintarea
spre promulgare - termen 20 de zile înainte de terminarea sesiunii
parlamentare.
Îndrăznim cu respectul aferent să informăm pe
distinşii senatori că toate aceste puncte de vedere exprimate aici reprezintă
punctul de vedere al filialelor SCMD care au semnat protocol de colaborare cu
filialele locale ale USL încă de la alegerile locale. Nu vrem să ne
exagerăm meritele în ceea ce priveşte aportul pensionarilor militari în
câştigarea alegerilor dar nici dumneavoastră să nu îl minimalizaţi. E bine
să ştie fiecare pe ce se poate baza în cadrul discuţiilor şi negocierilor ca şi
a achitării de obligaţiile electorale. E adevărat, nu suntem mulţi deci nici
proşti şi încă nu am uitat să ne organizăm la nevoie. Poate suntem dezbinaţi
tocmai datorită legilor şi grijii colegilor dumneavoastră care au avut
puterea până acum. Dar dacă au reuşit să ne dezbine, este pentru că
pe atunci unii dintre noi mai aveau o speranţă: viitoarea forţă politică la
putere. Dacă şi această speranţă ne va fi spulberată, dacă şi
dumneavoastră ne veţi dezamăgi, nimic nu va mai sta în faţa realizării unei
unităţi depline în aspiraţii, opţiuni şi acţiune. Să vă gândiţi la asta înainte
de a face ceea ce veţi dori.
Domnilor senatori, toate aceste fapte care
privesc procesul revizuirii pensiilor pe care suntem convinşi că le cunoşteaţi
chiar dacă nu în amănunt, au dus la mişcări de stradă, proteste, interpelări în
parlament, procese în justiţie care nu ne fac plăcere şi nu fac cinste
Ministerului pe care l-am slujit cu toţii cu respect şi demnitate. Faptul că
acest proces a început sub un regim de care nu sunteţi legaţi, poate fi în
avantajul dumneavoastră, dar menţinerea şi continuarea revizuirii pensiilor
având la bază cele arătate mai sus nu v-ar face cinste şi ar atrage după sine
alte acţiuni pe care le-am dori uitate. Vă asigurăm domnilor senatori că
dorinţa noastră cea mai mare este ca atât militarii cât şi parlamentarii să fie
respectaţi, haina militară să fie privită cu respect, mândrie şi
simpatie de întreaga societate. Suntem conştienţi de faptul că nivelul
atenţiei şi interesului dumneavoastră faţă de noi depinde de locul în care vă
aflaţi, la putere sau în opoziţie. Nu ne amăgim cu ideea că ne purtaţi o
dragoste neţărmurită. Spre deosebire de dumneavoastră, noi cei mai de jos ne
menţinem interesul faţă de dumneavoastră permanent, nu doar la alegeri. Dar
atitudinea dumneavoastră faţă de noi şi interesele politice au dus şi duc
la unele reacţii regretabile pe care dumneavoastră le sesizaţi numai când vă
pierdeţi puterea.
Este jenant că datorită acestor manevre
politice, rezerviştii sunt consideraţi nesimţiţi sau milogi, militarii activi
sunt consideraţi mercenari iar haina şi gradele militare au ajuns să fie
purtate de clienţi, prieteni, sau susţinători ai unor partide sau şefi de
partide, elemente care nu au nici o legătură nu numai cu onoarea militară dar
nici cu noţiunea de onoare în general, oameni peste care s-a lipit eticheta de
trădători, fapt ce face ca aceeaşi etichetă să fie lipită acuma
armatei.
Este jenant domnilor senatori şi
regretabil că datorită unor manevre politice s-a ajuns la situaţia în care se
urăşte tată cu fiu, frate cu soră, militar cu civil, procuror cu poliţist,
profesor cu doctor, ateu cu creştin, oameni care până la aşa zisa democraţie de
după 89 nu aveau nimic de împărţit unul cu
altul.
Este dureros că am ajuns sa ne uităm
urat unul la altul ofiţer cu subofiţer, rezervist cu activ, de parcă nu am fi
jurat credinţă şi nu am fi slujit sub acelaşi
drapel.
Este dramatic faptul că armata nu mai are o
rezervă pe care să conteze, că aceasta este tratată ca o adunătură de asistaţi
sociali că locul militarilor de carieră este luat de acoliţii celor care
vremelnic vin la conducerea ţării şi a ministerului
apărării.
Domnilor Senatori, vă rugăm şi pe
dumneavoastră, cum l-am rugat şi pe domnul ministru, să acordaţi armatei
şi rezervei acesteia importanţa şi respectul cuvenit. Vă rugăm să trataţi
nevoile armatei cu toată seriozitatea,pentru că există în populaţie
sentimentul, impresia că se urmăreşte în mod deliberat distrugerea morală şi
fizică a armatei, a spiritului de corp, a capacităţii de apărare a ţării, prin
învrăjbirea militarilor între ei, a civililor împotriva militarilor, prin false
probleme sau aspecte, cum este şi acela al sporurilor şi drepturilor de echipare
şi hrănire, care nu fac altceva decât să slăbească moralul armatei şi să
distrugă încrederea oamenilor în armată şi credibilitatea militarilor. Vă rugăm
nu lăsaţi să se întâmple aşa ceva, nu trataţi militarii ca pe o categorie
privilegiată, suntem departe de a fi aşa ceva. Analizaţi cu celeritate
toate propunerile şi sugestiile care vi se fac, analizaţi, cu atenţie proiectele
de lege care vi se aduc spre avizare şi asiguraţi-vă că nu încalcă alte legi sau
drepturi şi principii de drept.
Nu vă cerem nimic ilegal, nici un favor, doar
respect, şi îl veţi avea pe al nostru. Respectaţi dumneavoastră primii legile,
dacă doriţi ca şi ceilalţi să vă respecte pe dumneavoastră şi legile pe care le
daţi.
Prezentul documentar cuprinde materialul
conţinând punctul de vedere completat cu 3
anexe.
Anexa2
DOMNILOR SENATORI,
În afară de problemele legate
strict de legea pensiilor şi reparaţiile necesare privind pensiile militarilor
vă înaintăm spre analiză şi aplicare, în măsura în care există disponibilitate,
următoarele aspecte privind armata:
Eliminaţi din “sarcinile”
armatei, prevederea potrivit căreia armata poate interveni în anumite situaţii
la “apărarea cuceririlor revoluţionare”. Nu mai aduceţi armata iarăşi în poziţia
din 1907, 1989 sau din 1999, armata nu trebuie să lupte împotriva propriului
popor, nu intră nici în misiunile ei nici în doctrina pentru apărare şi nici nu
poate fi folosită la infinit ca ţap ispăşitor. Să se
interzică prin constituţie folosirea armatei împotriva civililor, există forţe
specializate cu asemenea misiuni, mult mai bine dotate şi pregătite pentru
rupt picioare.
- Să ne fie respectat statutul social şi
profesional al militarilor;
- Să se păstreze pensiile de stat pentru militari şi lucrători din MAI şi celelalte servicii
speciale, prin păstrarea prevederilor L164 ca metodă de calcul fie ca lege
separată fie ca şi capitol aparte la legea unitară a pensiilor şi aplicarea
efectelor L164 la toţi militarii, inclusiv cei care au trecut în rezervă înainte
de 2001. La funcţii, grade şi răspunderi egale, pensii egale, dar pe treapta de
sus, nu cea de jos, indiferent de anul ieşirii la pensie;
- Să se revină asupra legii salarizării unice
şi să se readucă profesiile cu risc şi lucru în condiţii speciale, pe treaptă pe
care o merită. Jurământul militar implica nu numai obligaţii ale militarilor ci
şi ale statului. La obligaţii suplimentare, drepturi pe
măsură;
- Să se revină asupra Legii 329/2009, deoarece
această posibilitate şi promisiune a cumulului făcută de Statul Roman la
indicaţia NATO, şi cu sprijin NATO, ne-a convins să trecem în rezervă mai
devreme;
- Sindicatul (ca şi toate organizaţiile
profesionale ale militarilor) să fie consultat de către autorităţi la toate
legile şi hotărârile în care se legiferează drepturile, obligaţiile şi statutul
cadrelor militare şi ale tuturor celor pe care îi reprezintă;
- Sindicatul să fie admis prin ordin expres al
ministrului care să nu mai dea locul la interpretări să îşi desfăşoare
activităţile în localurile Cercului Militar. Şi acolo unde condiţiile oferă
posibilitatea, să li se pună la dispoziţie sedii;
- Sindicatul să fie consultat, atunci când se
concesionează terenurile sau clădirile fostelor unităţi, şi să se găsească
modalităţi de a se crea locuri de odihnă pentru pensionari în care să poată veni
cu nepoţii, să facă un loc de joacă pentru copii să poată desfăşura activităţi
recreative. Nu ar fi nevoie de investiţii, se găsesc destui meseriaşi printre
noi care să repare un calorifer, o chiuvetă, să repare un scaun, să zugrăvească
o încăpere, să izoleze termic o clădire, din contribuţia pensionarilor, dacă
ministerul nu îşi poate permite.La Craiova de exemplu, fosta UM 01062 ESTE UN
LOC IDEAL., un spaţiu care se poate concesiona spre folosinţă tuturor
asociaţiilor militarilor şi veteranilor de război. Nu cerem decât ca astfel de
locuri să se concesioneze asociaţiilor cadrelor militare existente în localităţi
unde există şi sunt nefolosite şi lăsate în paragina astfel de locaţii Ce
prisoseşte se poate da către administraţiile locale, dar numai după ce a fost
rezolvată problema sediilor asociaţiilor militarilor;
- Să aibe loc consultări ale ministerului cu
reprezentanţii TUTUROR asociaţiilor militarilor oricât de mici ar fi,
trimestrial sau semestrial sau ori de câte ori se pun în discuţie probleme care
privesc drepturile şi obligaţiile militarilor activi sau în rezervă;
- Să se formeze un organ consultativ format
din reprezentanţi ai acestor asociaţii cu care ministrul să se întâlnească
periodic, pentru a se interesa de adevăratul puls şi moral al
armatei;
- Înzestrarea armatei să pună accentul pe
calitate şi protecţie, nu pe interesele politicienilor şi comisioanele primite.
Nu puneţi în balanţă vieţile militarilor cu comisioanele primite în urma unor
contracte dubioase, pentru că vă vor urmări imaginile celor morţi în urma
acestor tranzacţii;
- Reducerea efectivelor militarilor în
teatrele de operaţii şi protejarea vieţii acestora. Soldatul roman nu este mai
prost decât cel, canadian, polonez, francez, bulgar, ca să înlocuiască trupele
altor state care se retrag dintr-un conflict care le aduce decât pierderi.
România nu are obligaţii mai mari faţă de NATO sau umanitate decât aceste state
şi ca atare, nu vedem de ce trebuie să înlocuim noi, vieţile soldaţilor acestor
tari cu vieţile soldaţilor, copiilor noştri;
- Implicarea batalioanelor romaneşti de
menţinere a păcii în misiuni ONU, acolo unde riscurile şi cheltuielile sunt mai
mici iar pierderile materiale sunt decontate de către ONU, ca şi retribuirea
militarilor. În felul ăsta bugetul MApN va fi degrevat de cheltuieli
suplimentare, pierderile vor fi infinit mai mici, iar calitatea vieţii şi
moralul militarilor şi familiilor lor vor creşte;
- Rapoartele de evaluare a stării moralului
trupelor să fie înaintate direct către direcţia care gestionează acest aspect,
pentru a fi evaluate, şi apoi vor fi trimise sub formă de informare către cei
interesaţi. În formă actuala, se intervine şi datele sunt “uşor
“ameliorate.
- Să se ceară asociaţiilor militarilor în
rezervă, care beneficiază de mai mulţi specialişti decât armata activa să îşi
aducă contribuţia la modificarea L80 a Ghidului carierei militare şi tuturor
legilor care privesc armata şi să se ţină cont de expertiză
acestora;
- Să se ceară un raport cu starea reală a
sănătăţii cadrelor militare, bolile cronice de care suferă şi necesarul de
medicamente pentru aceştia. Spitalele militare nu fac faţă;
- Să se respecte drepturile la tratament
gratuit al militarilor activi şi în rezervă şi să se aloce fonduri pentru
medicamente în farmaciile unităţilor şi ale spitalelor militare;
- Militarii rezervişti în proporţie de
80% suferă de inimă, diabet, rinichi, hepatită, boli care nu sunt contractate în
momentul ieşirii la pensie, ci sunt duse “pe picioare “încă din perioada de
activitate, de la 30-40 de ani. Avem nu numai o ţară bolnavă ci şi o tara şi o armată de bolnavi. Nu
îi duceţi la groapă. Ajutaţi-i să trăiască;
- Dacă doriţi sprijin, devotament şi
loialitate din partea armatei active sau în rezervă, faceţi dumneavoastră primul
pas şi faceţi dovada acestor cerinţe. Nu veţi primi altceva decât ceea ce
oferiţi;
2 PROPUNERI:
ÎN SITUAŢIA ÎN CARE NU
VEŢI AVEA PUTEREA POLITICĂ SĂ VĂ IMPUNEŢI PUNCTUL DE VEDERE ÎN REALIZAREA
ACESTOR CERINŢE MINIME, VĂ RUGĂM SĂ LUAŢI ÎN CONSIDERARE, ŞI SĂ SPRIJINIŢI –DUPA
CE VEŢI PIERDE BĂTĂLIA PENTRU PĂSTRAREA DEMNITĂŢII ŞI ONOAREI MILITARILOR – UN
PROIECT DE LEGE PRIN CARE SĂ ADUCEŢI MĂCAR MĂSURI REPARATORII PENTRU CEI CARE NU
VOR MAI PUTEA FI NUMIŢI MILITARI, MĂSURI PRIN CARE:
- Să se
suspende, Jurământul militar prin care aceştia sunt obligaţi să îşi dea
viaţa pentru ţara, deoarece devenind civili ca salarizare şi
drepturi de pensie, cerem dreptul de a beneficia de aceleaşi
condiţii la încadrare;
- Să li se întocmească
militarilor, ca şi civililor carte de muncă la încadrare cu toate cele ce
implica aceasta măsura, pentru a li se putea calcula pensia corect fără a mai
căuta prin arhivele militare, state de plată şi Ordine de Zi;
- Să se retragă toate obligaţiile
ce revin Rezerviştilor Militari, deoarece aceştia nu vor mai beneficia de pensie
militară de stat plătită de MApN, ci de pensie socială, civilă, deci vor avea
acelaşi obligaţii ca toţi civilii în ceea ce priveşte serviciul către
armata;
- Militarii activi să beneficieze
de dreptul la contracte colective şi individuale de muncă, ca toţi civilii cu
toate drepturile de negociere prevăzute de legislaţia europeană şi
naţională;
- Să se acorde militarilor
dreptul la 8 ore de lucru zilnic, ca şi în toate domeniile de muncă, fiecare
minut efectuat suplimentar să se plătească conform contractelor colective şi
individuale de muncă şi legislaţiei în vigoare. La salarizare egală, muncă
egală.
- Să se plătească retroactiv
tuturor militarilor activi şi în rezervă (aşa cum şi pensiile se vor recalcula
retroactiv şi pe baza activităţii anterioare şi pentru cei ce au ieşit la pensie
până la apariţia Legii 119 şi Legii Unitare a Pensiilor) toate orele
suplimentare efectuate de către cei asupra cărora noua lege îşi face efectul.
Acolo unde nu se poate face dovada orelor lucrate suplimentar, se va lua în
calcul (ca şi în cazul calculării punctului de pensie) numărul MEDIU de ore
suplimentare lucrate de militari la nivel naţional, pe lună respectivă, în
funcţie de activităţile (aplicaţii, cursuri, exerciţii, trageri, exerciţii
demonstrative, vizite, inspecţii şi controale) efectuate în perioadele
respective;
- Să se acorde militarilor şi
poliţiştilor dreptul de a desfăşura activităţi economice şi de orice altă natură
în timpul liber, pentru a-şi putea rotunji veniturile şi a putea face faţă
situaţiilor grele datorate crizei economice de care guvernele nu se declară
vinovate;
- Să se acorde militarilor şi
poliţiştilor dreptul de a se înscrie în partide politice, ca orice cetăţean cu
care sunt egali în drepturile de salarizare. Să încetăm odată cu inegalităţile
între oameni şi cu restricţiile “nesimţite “ale unor categorii “favorizate” Dacă
suntem salarizaţi la fel, să beneficieze şi militarii de posibilitatea de a
desfăşura şi alte activităţi în timpul liber. Se spune că este nedemn pentru un
militar să presteze alte servicii, dar să moară de foame, să nu mai aibă bani de
medicamente, să li se ia din pensie, şi din salariu, să
nu îşi mai poată plăti băncile nu este nedemn?;
- Să se acorde militarilor
dreptul valabil pentru toţi civilii cu care sunt comparaţi şi nivelaţi prin
legile amintite, de a se constitui în sindicate şi de a se apăra atunci când
drepturile le sunt atacate şi încălcate, ca orice categorie socială. Acest drept
este de altfel impus de o Declaraţie a Curţii Europene, pe care România nu vrea
să o pună în aplicare;
- Să se acorde militarilor şi
poliţiştilor dreptul la greva pentru a nu fi puşi în situaţia să plece din
timpul serviciului, “sabotând “slujba. Să eliminăm legile categoriilor
“privilegiate”. NIMENI NU E MAI PRESUS DE LEGE! Dacă avem dreptul de salarizare
egale să avem şi celelalte drepturi la acelaşi nivel cu civilii;
- Să se majoreze pensiile
militarilor cu tot atâtea procente cu cât s-au majorat şi ale civililor care se
înfrăţesc în obligaţii, cotizaţii şi drepturi în urma desfiinţării pensiilor
ocupaţionale. Este ştiut că militarii au beneficiat de o lege “specială “prin
care pensiile le erau majorate odată cu majorarea soldelor militarilor activi.
Ca urmare, cum soldele militarilor activi nu au mai fost majorate de ani buni,
odată cu intrarea pensionarilor militari în sistemul unitar de pensii, să li se
mărească şi lor pensiile pe perioada cât au stagnat cu aceleaşi procente,
retroactiv, aşa cum înţelege guvernul să aplice legile când e vorba de a lua
banii de la militari;
- Să se plătească salariul minim
pe economie tuturor soţiilor de militari şi poliţişti (sau
conform pregătirii şi calificării unde e cazul) care nu au putut lucra datorită
caracterului voiajor al serviciului soţilor pe toată perioada cât acestea nu au
lucrat şi să le intre în calcul la pensie, aşa cum spune Legea 119, pentru
perioada respectivă. Să li se acorde pensie compensatorie, pentru a compensa
perioadele cât fără voia lor, forţate de caracterul serviciului soţului nu au
putut lucra;
- Să se plătească toate
cheltuielile de judecată şi daune morale şi materiale tuturor membrilor
familiilor de militari şi poliţişti destrămate datorită stresului, singurătăţii,
incompatibilităţii, nepotrivirii de caracter generate de serviciul voiajor,
fluctuant, al militarilor şi poliţiştilor;
Toate aceste drepturi de care
nu au beneficiat militarii şi poliţiştii, înţelegem că le revin acuma, odată cu
intrarea în rândul societăţii odată cu egalizarea RETROACTIVĂ prin Legea
Salarizării Unice şi Legea Unitară a Pensiilor şi cerem eliminarea tuturor
inegalităţilor sociale, aşa cum doresc domnul Preşedinte şi
Guvernul. "
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu