Adevărul,
24 mai 1934, p.5
CRONICA
MILITARĂ
P
e n s i i l e m i l i t a r e
Câteva aprecieri si propuneri
de general Alexe Anastasiu
Înainte
vreme trecerea la pensie si situatiunea de pensionar nu erau privite de
militari cu amărâtă deceptiune decât doar sub
raportul vârstei. Cuantumul pensiei, de
ex., fată de solda gradului din activitate,
prezinta o diferentă bănească foarte mică; iar
ca tratament moral, regimul respecta riguros
principiul erarhiei, întrucât nici un militar
activ nu primea o soldă mai mare de cât pensia
unui grad superior.
Astfel, de
ex., solda unui căpitan activ înainte de războiu (1916) era, împreună cu
indemnitatea (indemnizatia, n.n.) de activitate,
460 de lei.
Pensia unui
maior era 466 lei. Deci căpitanul activ nu primea mai mult decât
maiorul pensionar.
Solda unui colonel din activitate 800 lei. Pensia
unui general de brigadă 900 lei.
Și asa mai departe în sus si în jos.
După
războiu însă, spiritul anarhizant ce-a stăpânit conducerea noastră a ignorat
sau a depreciat cu totul această măsură înteleaptă
de disciplinare a contumirilor
(cuantumurilor, n.n.) bugetare la solde si pensii.
Astfel, de
ex., solda unui maior cu indemnitătile bugetare este de 15.795 lei, iar
pensia unui general de corp de armată domiciliat
într-o localitate de a patra categorie
este de 14.135. Prin urmare, un maior activ
primeste mai mult decât un general de corp
de armată!
Or,
principiile organice cari prezidează la constituirea, perfectarea si păstrarea
unui corp bun de ofiteri si de subofiteri activi
(de carieră) cer, între conditiunele de
realizare, si un regim satisfăcător de pensii
(subl.n.). Evident, prin tratament satisfăcător
la pensie nu se poate întelege astăzi un regim de
favoruri ca pe vremea când militarilor
de carieră părăsind armata li se acodau titluri si
proprietăti cu venituri mari, rente
frumoase si fel de fel de privilegii; dar, în nici
un caz, acest regim nu poate si nu trebuie
să fie astfel încât militarul activ să se
gândească la pozitia de pensionar cu oroare, iar
pensionarii s-o îndure ca pe o funestă calamitate.
2
Ne găsim
astăzi în trista situatiune că militari activi cari altădată, când
îndeplineau numai una din conditiunile legale,
cereau singuri trecerea lor la pensie,
astăzi nu stiu cum să solicite, să implore chiar,
celor în posibilitate a-i cruta favoarea
mentinerii în serviciul activ până când vor
împlini si a doua conditiune de pensionare; iar
conducerea militară superioară, constientă de
mizerabila remunerare a pensiilor, nu
poate avea cruzimea să-i refuze, abătându-se
astfel de la cerintele reîntinerirei cadrelor,
atât de necesare unei bune încadrări si pentru
timp de pace si pentru mobilizare.
Dăinuirea
acestei stări este profund defavorabilă intereselor de apărare
natională. Personal sunt poate dintre acei putini
camarazi cari, ajutati de soartă, nu
trăesc numai din pensie. Cu o simtitoare
obiectivitate, dar si cu toată grija unor
consecinte cari pot fi extrem de grave, nu stiu
cum să dau mai insistent alarma,
afirmând că, sub raportul fortei morale, cu
ofiteri si subofiteri activi cari văd în
pensionarii maltratati de astăzi perspectiva
situatiei lor de mâine nu se poate face, cu
rezultatele asteptate, pregătirea maselor de
luptători pentru jertfele supreme, căci,
atunci când recunostinta patriei se surogează,
sufletul jertfei se distruge.
Statul n-ar
trebui să ciuntească drepturile de precădere în atentiunea sa pentru
fortele de apărare natională, dator fiind să
asigure sporirea capabilitătii ofiterilor si
subofiterilor armatei.
Această
calitate nu se cultivă însă si nu se sporeste în rândurile militarilor activi
cu un sistem de prigoană a pensionarilor militari,
independent de orice consideratiuni si,
la rigoare, chiar simtitoare jertfe bănesti,
pensiile militare actuale trebue neapărat si
urgent reaxate. Această reaxare se impune s-o
facem, cu atât mai mult cu cât ea poate
fi realizată usor, repede si fără sacrificii
bugetare.
Operatiunea
organică în chestiune comportă următoarele măsuri capitale, dar
necostisitoare: 1) O lege specială de pensiuni militare, raportată
– ca principiu de
bază – la solda militarului activ, în functie de
un procent la sută cumpănit pentru o stare
normală a finantelor statului si cari să cuprindă
prescriptiuni referitoare si la stări
anormale, ca bunăoară criza actuală; adică,
evitând o provocare de sporuri bugetare
atunci când statul nu le poate suporta, scopul
legii fiind deocamdată numai eliminarea
cauzelor de nedreptăti, pentru a pune capăt
haosului si anarhiei existente din cauza
legei actuale si a dispozitiunilor pentru
aplicarea ei, vitrege pensionarilor militari.
2) Separarea conducerii si administratiunii
pensiilor militare de Casa generală de
pensii (Ministerul de Finante trecându-le pe seama
Ministerului Apărării Nationale).
Pentru a ne putea da seama cu deplină constiintă
de necesitatea si posibilitatea
înfăptuirei acestor două măsuri, le vom cerceta
mai în detaliu pe fiecare în parte. 3
O LEGE SPECIALĂ DE PENSIUNI MILITARE
Această măsură organică legislativă n-ar fi o
inovatie fată de alte tări si nici chiar
pentru tara noastră, întrucât există aiurea, iar
la noi, în 1899, ministru de răsboiu fiind
generalul Jak Lahovari, ofiter de stat major
foarte cult (fost profesor universitar) si un
excelent
organizator, s-a făcut si s-a pus în aplicare prima lege specială pentru
conducerea
si administrarea pensiilor militare, prin Ministerul de Răsboiu. Acea lege a
fiintat
până în 1902, fără să fi produs vre-un neajuns pentru cineva, fără deficite în
sarcina Statului si fără nemultumiri si plângeri
din partea pensionarilor militari, ori
procese în justitie cari astăzi abundă în
compartamentul militar de la Casa generală de
pensiuni, unde, în 1902, au fost trecute pentru
consideratiuni si scopuri de moment,
nerealizate
dealtfel chiar de atunci.
Unificarea conducerii si administrării pensiilor
civile si militare concentrându-le la
o singură Casă de pensiuni dependentă de
Ministerul de Finante pretindea, pe lângă
avantajul economiei de cheltuieli si
simplificarea sistemului de egalare a
drepturilor
pensionarilor si armonizarea lor erarhică, toate
categoriile de pensionari fiind în mâna
unei singure autorităti. În practică însă, o
dispozitiune riguroasă în acest senz nu s-a
luat. Regimuri speciale de pensii pe categorii au
fost create de atunci într-una. Chiar
numai în domeniul pensiilor militare avem regimuri
si legi speciale pentru jandarmerie,
si aviatie, iar în domeniul civil si eclesiastic
avem legi si case speciale pentru pensii la
C.F.R., la Ministerul Sănătătii, la Case autonome,
precum si regimurile existente în
provinciile surori, pe cari a trebuit să le
mentinem.
Că lucrul este asa si trebuie să rămână astfel
face dovadă textul art. 2 din
anteproectul legei generale de pensiuni întocmit
anul trecut de de Finante, care stabilea
că intră sub prevederile legei (aceea care se
elabora) toate categoriile de pensionari,
afară de acelea cari dispun de legi, regimuri si
case de pensiuni proprii cari vor continua
să fiinteze si mai departe asa cum sunt, dacă ele singure
nu ar cere trecerea la Casa
generală de pensiuni a Ministerul de Finante.
Prin urmare, regimuri de legi speciale existând,
ideia creărei unui precedent prin
o lege specială pentru pensionarii militari este
exclusă. Iar facultatea de-a fiinta sau nu
sub regimul unificat, fiind admisă de Ministerul
de Finante, cum dovedeste anteproectul
de lege din anul trecut, această facultate nu
poate fi interzisă pensionarilor militari.
Vom vedea mai departe si alte temeiuri cari
pledează în favoarea acestei mult
asteptate măsuri.
Adevărul, 24 mai 1934, p.5
1
Adevărul, 5 iunie 1934, p.5
CRONICA MILITARĂ
Necesitatea legii speciale pentru pensiile
militare
de general Alexe Anastasiu
Cu ocazia
prezintării unui memoriu cerut de Ministerul de Finante, cu întâmpinări
asupra anteproectului legii generale de pensiuni
întocmit de acel minister (Casa
generală de pensiuni) anul trecut, Societatea
ofiterilor în rezervă si retragere “Carol al IIlea”, printr-o declaratie
preliminară, arăta că adunarea generală a societătii, constientă
de conditiunile exceptionale sub care trebuie
privită si solutionată, prin lege, chestia
pensiilor
militare, rămâne nestrămutată în credinta că administrarea deplină a acestor
pensii trebue să se facă neapărat sub autoritatea
Ministerului Apărării Nationale si pe
baza unei legi speciale, cum se face si în alte
tări si cum s-a mai făcut cu succes, altă
dată, si la noi.
Declaratia
aceasta prealabilă a Soc. “Carol al II-lea”, făcând aluzie la starea
precară a pensiilor militare de la război încoace,
exprimă o crudă si extrem de
dureroasă
realitate.
Dar dacă starea aceasta precară a pensiilor
noastre militare ar fi determinată
numai de criza economică si financiară postbelică,
este evident că ea n-ar justifica
elaborarea unei legi de pensii speciale pentru militari, întrucât
consecintele crizei,
atingând toate categoriile de bugetari, în mod
egal si, respectiv, proportional, nu se pot
cere si nici acorda exceptiuni si privilegii. În
realitate, însă, nu este numai criza cauza
existentei si gravitătii stării precare în
chestiune.
*
Cauza sau
mai bine zis cauzele genetice ale stării precare a pensiilor militare
derivă în cea mai mare parte numai din eroarea ce
s-a făcut în 1902, când pensiile
militare s-au unificat cu pensiile civile, precum
si din crearea prin legea din 1925 si
dispozitiunile de birou pentru aplicarea acestei
legi pentru pensionarii militari si
exclusive numai contra lor, a unor conditiuni de
tratament pe cât de nedrepte, pe atât de
vexatoare.
Astfel, în 1926,
cu ocazia majorării indemnitătii (indemnizatiei, n.n.) de scumpete
a pensiilor, în mod general, cu 25 la sută, în ce
priveste pensionarii militari, s-a dispus 2
ca – aplicându-li-se si lor acest coefficient,
“suma rezultată să nu întreacă în tot cazul
pentru căpitan de … atâta, pentru maior de … atâta
si asa mai departe pentru toate
gradele,
adică o limită maximală, pe grade, care nu s-a prevăzut însă pentru nici o altă
categorie de pensionari. De aici a rezultat
neajunsul jicnitor că pensiile militare au
rămas inferioare pensiilor civile, nu numai la
grade egale, prin asimilare, dar chiar
si
decât a unor grade mai mici. Asa de ex., pensia
unui învătător, care prin asimilare –
fiind primul grad în erarhia profesoratului de
carieră – ar corespunde gradului de
sublocotenent, nu numai că esind la pensie primea
mai mult decât un sublocotenent,
locotenent ori chiar căpitan, dar depăsind
ierarhia ofiterilor inferiori, primea mai mult si
decât un maior, aliniindu-se pentru cuantumul
pensiei cu locotenent-colonelul. Cunosc
personal cazul unei institutoare, cu gradatii,
care avea pensia mai mare decât a sotului
ei general.
În ce
priveste domeniul pur militar, după cum am arătat în articolul precedent, un
maior are solda mai mare decât pensia unui general,
situatie penibilă care însă nu
există în domeniul civil pentru grade similare.
Contrastul
nu arată că soldele sunt mari, întrucât în realitate si ele sunt mai mult
decât insuficiente, ci numai spiritul anarhic ce
stăpâneste erarhizarea pensiilor militare
si absolut numai această categorie de pensionari.
Alt caz de
nedreptate. Pensionarii militari primesc pensii foarte diferentiate între
ele pentru grade si drepturi egale, după data esirei lor la pensie. Astfel, un
general
trecut la pensie înainte de 1919 primeste mai
putin decât un general esit la pensie după
1919, desi au aceiasi ani de serviciu si au avut
aceeasi vârstă la data pensionării.
Această diferentiere este desigur iratională si
nedreaptă.
Cerintele
existentei, obligatiunile sociale, consideratiunile de prestigiu si de
demnitate corespunzătoare gradului, fiind
identice, motivul că unul apartine unei legi de
pensiune mai veche, iar altui unei legi mai nouă,
este absolut brutal. Bursa vietii nu
stabileste preturile pietii pentru pensionarii
militari, aparte si după data pensionării lor.
Alimentele, îmbrăcămintea, chiriile, medicamentele
etc. sunt plătite de pensionari după
cursul pietii de astăzi, nu acel de la data
pensionării.
O anomalie
strigătoare pentru ofiterii pensionari o formează apoi chestiunea
indemnitătilor, ca adaose la solda activilor cari
nefiind supuse retinerii de 10 la sută
pentru pensie, sunt din această cauză
nereversibile la pensie. 3
Procedeul
este nedrept si neloial, iar practicarea lui păgubeste prestigiul statului
(subl.n.), fată de acei ce nu si-au precupetit
viata pentru el, cu mult mai simtitor decât
reprezintă profitul bănesc ce-l poate aduce
această măsură.
Înainte de
1916 exista un supliment la solda propriu-zisă a activilor, sub titlul de
indemnitate de activitate, nesupus la retinere si
nereversibil la pensie, dar acel
supliment raportat la cuantumul soldei era de
circa 9 la sută. Acum la solda propriu-zisă
«brută» se dau vreo 4 indemnităti, cari în total
depăsesc o treime din cuantumul soldei,
iar pensia se calculează numai asupra soldei
bruto, după ce se mai deduc si cei 10 la
sută, retinerea pentru pensie, desi pensionarii
militari au plătit-o si ei fiind activi.
Când
procedeul se va schimba si se va fixa pentru stabilirea pensiei un procent
general de atâta la sută din salar pentru civili
si, prin consecintă, pentru militari, măsura
va fi dezastruoasă pentru acești din urmă. Functionarii
civili n-au asemenea
indemnităti, iar sporurile create la salarul lor
prin «gradatii» fiind supuse la retineri sunt
reversibile la pensii.
Este nevoie
prin urmare de o lege specială, care să prevadă că pensia militarilor
se referă la retributia lunară ce primesc, sub
orice titlu, indemnitătile fiind supuse la
retinerea pentru pensie si deci reversibile la
pensie.
Se pretinde
că prin o nouă lege generală de pensiuni toate nedreptătile,
anomaliile si vitregiile semnalate de pensionarii
militari se vor înlătura, stabilindu-se un
regim
uniform, egal si echitabil pentru toti, corespunzător drepturilor respective. O
asemenea lege mai toate guvernele de la 1926
încoace au anuntat-o, iar unele au
dispus chiar pregătirea ei, dar n-au înfăptuit-o
încă si afirmăm că nu vor putea-o înfăptui
curând,
chiar dacă vor tine sincer si hotărât s-o facă. Motivul: o nouă lege a
pensiilor
trebue
să stabilească neapărat normalizarea lor. Or, normalizarea pensiilor, fără o
prealabilă
normalizare a salariilor, este inoperantă, exclusă; iar normalizarea salariilor
este o măsură, dacă nu imposibil de realizat, în
tot cazul o operatiune extrem de dificilă
si de lungă durată.
Este drept
că în 1902 s-a putut stabili o asimilare a erarhiei civile cu erarhia
militară, uniformizând salariile functionarilor
statului prin referire la gradele si soldele
militare; ceea ce a înlesnit si o echitabilă
aplicare aplicare a legei generale a pensiilor
din acel an. Dar de la 1902 până astăzi, lucrurile
sau, mai bine zis, situatiunile s-au
schimbat profund. După războiu mai cu seamă, în
domeniul functionăresc civil s-au
creat trepte intermediare aproape pentru fiecare
grad erarhic de port si functiune. Asa
de ex. înainte vreme exista la functionarii
civili erarhia aceasta: sef de biurou, sef 4
serviciu si director. Demnitatea de director
general era limitată numai la câteva institutii.
După 1902 s-a generalizat functiunea de director
general la toate ministerele si unele
autorităti si servicii, de stat, judetene si chiar
comunale urbane, mai înfiintându-se
treptat si posturi de subdirectori generali,
subdirectori, subsefi de servicii si subsefii de
birouri etc., iar pentru fiecare post s-au creat
câte două, trei si patru trepte ca de ex.
impiegat cl. I, II, III, IV, sef de biurou
principal, sef de birou de cl. I, II, III si asa mai
departe.
Caracteristica acestor creatiuni fiind că nu există în mod identic la
toate
departamentele autoritătilor si serviciilor
(caselor) autonome ; iar conditiunile de numire,
înaintare si salarizare a functionarilor de la
unele din aceste compartimente
functionăresti depinzând de titluri academice si
tehnice de specialitate cari nu există la
altele, este evident că un sef de biurou, de
serviciu ori director de la sănătate, de la
culte, de la industrie etc. nu este totuna cu
corespondentul său de la un compartiment
functionăresc, unde nu se cer titlurile si probele
cerute celorlalti. Soldele fortuit diferă,
iar nivelarea lor ar însemna pentru titrati o
deposedare nedreaptă si ofensatoare.
Raportând apoi functiunile acestea la erarhia
militară si stabilind că seful de birou se
asimilează gradului de căpitan, seful de serviciu
unui maior, directorul unui colonel, iar
directorul general unui general, cu cine
asimilezi, la treaptă erarhică pe subdirectori si
titularii de diferite grade: principal, de cl. I
,II, III etc. ?
Cine si când
va realiza oare o înteleaptă si justă armonizare ?
Pentru
pensionarii militari însă armonizarea pensiilor se poate face fără nici o
dificultate,
întrucât soldele militarilor sunt perfect armonizate. Un căpitan, un maior,
colonel etc. din orice armă, serviciu sau
garnizoană ar fi si din orice comandament ar
face parte, având si autoritate si soldă si
drepturi egale. Prin simpla raportare a pensiilor
militare la solde, în baza unui coeficient la
sută, egal pentru toti, se obtine armonizarea
si se pune capăt stării haotice si anarhice. Iată
de ce este necesară o lege specială
pentru pensiile militare. O cere nu numai
dreptatea, dar si logica.
Sursa:
Adevărul, 5 iunie 1934, p.5
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu