vineri, 11 noiembrie 2016

ARGUMENTE LEGALE pentru propunerea de modificare a Ordinului Comun( nr 25 pt MApN),privind recalcularea si actualizarea pensiilor militare



              Ordinul comun este,in parte, in contradictie cu spiritul si prevederile Legii nr 223/2015, in ceea ce priveste acordarea unor  sporuri (,de confidentialitate,de lucrari de exceptii,s.a), pentru cei pensionati inainte de reglementarea acestor sporuri,datorita urmatoarelor argumente legale:
             1 Art.2 lit.b din Legea nr 223/2015 stipuleaza principiul egalitatii, potrivit caruia “se asigura tuturor participantilor la sistemul de pensii militare de stat un
tratament nedescriminatoriu intre persoane aflate in aceeasi situatie juridica, in ce
priveste drepturile si obligatiile prevazute de lege
            Aceasta inseamna ca toti pensionarii militari indifferent de data pensionarii, daca si-au desfasurat activitatea avand aceeasi situatie juridica, trebuie sa beneficieze de sporuri, avand un tratament  nediscriminatoriu

            2.Din denumirea si continutul reglementarii acestor sporuri, rezulta ca sunt specifice activitatii militare si se incadreaza in prevederea de la art.2 lit.b din Legea
223/2015 privind principiul recunostintei fata de loialitatea,sacrificiile si privatiunile
suferite de militari si familiile acestora, pe timpul carierei

            3.Legea nr 223/2015 modificata, in art,60 alin.1,art.28,art.30 si in alte texte
din lege,foloseste sintagma “se actualizeaza”
              Conform Dictionarului Enciclopedic al Romaniei, vol.1,Editura Enciclopedica” Bucuresti,1993,pag.13, sintagma “actual” inseamna “de acum,de fata,prezent”,verbul “a actualiza”  inseamna  ”a face ca ceva sa devina actual”
Deci actualizarea pensiei se face avand in vedere sporurile avute de personalul militar in activitate cu care pensionarii se afla in situatie de echivalenta, avand aceeasi situatie juridica conform art.28 alin 1 din lege
               A nu recunoaste si introduce in baza de calcul a pensiei sporurile in discutie, inseamna a nu recunoaste nici sporurile acordate personalului in activitate, conform principiului simetriei in drept si egalitatii de tratament juridic

               4.Aceste sporuri sunt impersonale, vizeaza o situatie juridica specifica activitatii militare, indiferent de timpul cand au fost reglementate Chiar MApN
argumenta, cu ocazia modificarii continutului art. 28 prin O.U.G nr 57/2015, nece-
sitatea asigurarii principiului egalitatii in stabilirea drepturilor si asigurarea tratamentului nediscriminatoriu persoanelor aflate in aceeasi situatie juridica
                 Este vorba de abrogarea unor reglementari ale art.28 privind”veniturile conjuncturale de natura nesalariala, neaccesibile tuturor cadrelor militare, care ar conduce la stabilirea unor pensii diferite in cuantum pentru militarii care au avut cariere “cvasi-identice” 
                Asadar, pensionarii militari care nu au beneficiat de aceste sporuri pentru ca nu erau reglementate prin acte normative la data pensionarii acestora, trebuie sa beneficieze de sporurile in discutie daca si-au desfasurat activitatea in aceleasi situatii juridice cu cei care beneficiaza de aceste sporuri in prezent, conform dispozitiilor art.2 lit.b din Legea 223/2015

                 5.Ordinul comun incalca nu numai prevederile art.2 lit. b din Legea 223/2015 modificata,ci si :
                            -principiile constitutionale ale egalitatii in drepturi,neretroactivitatii legii, stipulate in art.4 alin 2,16 alin 1 si 2 si 15 alin 2
din Constitutie   
                   a, Curtea Constitutionala prin Deciziile nr. 88 si 89 din 01.06 1999,publi-
cate in Monitorul Oficial al Romaniei nr 322 si 325/1999,a decis ca dispozitiile art.10 alin.5 din Legea nr 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca “ sunt neconstitutionale  in masura in care nu asigura si magistratilor pensionati anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 142/1997, de modificare si completare a Legii nr 92/1992,actualizarea pensiei in raport cu nivelul salariilor de baza ale magistratilor in activitate”
                  b.Violarea principiului egalitatii si nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivatie obiectiva “rezonabila” a decis Curtea Constitutionala prin Decizia nr.107/01 11.1995,puplicata in M.O nr 85/26.04 1996
                  c. Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr.4188/2005, publicata
in M.O nr.85/29 10 2005, a decis ca in compunerea salariului de baza al personalului didactic intra si unele sporuri reglementate ulterior aparitiei Legii nr 128/1997, cum au fost adoptate prin O.U.G nr 123/2003, aprobata prin Legea nr 164/2004 Conform
acestei Decizii, Federatia Sindicatelor din Invatamant Spiru Haret, a solicitat anularea Ordinului nr.4209 al M.E.C pentru ca printer altele, sa include in salariul de baza si salariul de merit introdus ulterior aparitiei Legii nr 128/1997, potrivit
art.10 alin 1 din O.U.G nr 123/2003, aprobata prin Legea nr 164/2004
                         Inalta Curte a admis recursul impotriva Sentintei Civile 245/2005 a Curtii de Apel Bucuresti, a modificat sentinta atacata, a anulat Ordinul 4209/2005
al M.E.C, obligandu-l sa emita un nou ordin prin care sa acorde drepturile banesti legale
-         mai multe dispozitii ale Legii nr 24/2000 privind normele
  de tehnica legislativa(art.3 alin 2,.13 alin 2,.13 lit b,21,78), peccare nu le mai dezvolt precum si practica CEDO-dispozitiile art 1 din Conventia privind Drepturile Omului in legatura cu discriminarea

Apreciez ca argumentele mentionate conduc la concluzia ca pensionarii militari care nu beneficiaza de sporurile  care la data pensionarii nu erau reglementate, trebuie sa beneficieze de acestea, intrucat Legea nr 223/2015 modificata reglementeaza  in articolele 2 lit b si in art 60, actualizarea pensiilor militare la cerere

Asadar se impune urmatoarea modificare a Ordinului M 25/2016:
“Persoanele care s-au pensionat inainte de reglementarea unor sporuri beneficiaza de acestea daca si-au desfasurat activitatea in conditii similare cu cei aflati in activitate,conform art 2 lit b din Legea 223/2015”
                       


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu