sâmbătă, 12 noiembrie 2016

Sinteza privind deciziile de recalculare a pensiilor militare

.Sinteză
> privind deciziile de recalculare a pensiilor stabilite
> militarilor în baza Legii nr. 223/2015 privind pensiile
> militare de stat, completată și ciopârțită prin Art. 40
> din O.U.G. nr. 57/2010.                                                   Deciziile   de recalculare sosesc pe bandă rulantă. În urma analizei
> acestora, putem extrage și câteva concluzii.
> 1].
> Deciziile de recalculare stabilesc pensii cu cuantumuri
> atât crescute, cât și diminuate, față de cuantumurile
> precedente. 

> 2].
> În cazul cuantumurilor diminuate, este menținut în
> plată cuantumul
> avantajos, respectiv cel aflat în plată înainte de
> recalculare. Situație este valabilă în acest moment,
> însă nu trebuie să uităm experiența trecutului recent
> care demonstrează că legislația se poate schimba
> oricând. 
> 3].
> Algoritmul aflat la baza creșterilor sau 
> diminuărilor, are la bază un element de-a
> dreptul bizar. De principiu, creșterile
> cuantumurilor pensiilor sunt cu atât mai consistente cu
> cât anul pensionării este mai apropiat de 2016. În cazul
> diminuărilor, acestea sunt cu atât mai pronunțate cu
> cât cu cât anul pensionării este mai
> îndepărtat de 2016.

> 4]. Actualizarea nu este nicidecum ceea
> ce așteptam. Există diferente esențiale între pensii
> pentru aceleași condiții de vechime, grad și funcție.
> Din 2 motive principale. 

> Primul motiv este acela că actualizarea este
> efectuată pe baza elementelor valabile la data ieșirii
> fiecăruia la pensie și nu pe baza elementelor valabile pt.
> anul 2016. De exemplu, solda de comandă sau indemnizatia de
> dispozitiv aveau un procentaj raportat la soldă, mai redus
> în anul 2000, comparativ cu anul 2016. Pensiile recalculate
> având reper procentajul soldei de comandă si al
> indemnizatiei de dispozitiv, valabile la data ieșirii
> fiecăruia la pensie.

> Al
> 2-lea motiv este acela că în ultimii ani, au apărut
> diverse prime, indemnizatii și sporuri inexistente în
> legislația anterioară. De exemplu, sporul
> de lucrări de excepție sau sporul
> de confidențialitate sau de fidelitate. Astfel încât
> la recalculare, sporurile fac diferențe esențiale între
> pensii între 2 persoane cu  aceleasi
> condiții de vechime, grad și funcție. În favoarea
> militarilor pensionați foarte aproape de anul 2016 și
> începând cu acest an.

> Dacă
> este posibil în aceste condiții ca un militar cu grad și
> funcție inferioară să beneficieze de o pensie cu un
> cuantum superior, fata de o persoana cu grad și funcție
> superioara? Da, bineînțeles! Demonstrat și într-un
> material anterior în cazul acelui subofițer (agent) din
> M.A.I. pensionat în acest an, cu un cuantum al pensiei de
> cca. 4 600 lei. Cuantumul exemplificat fiind net superior
> chiar și față de cuantumurile
> pensiilor (nerecalculate sau deja recalculate) ale
> unor ofițeri de rang înalt pensionati in trecut. Cum ar fi
> de exemplu fata de ofiterul superior la care am facut
> referire la materialul anterior, a carui pensie recalculata
> ar fi fost de cca. 3 000 lei. Situatie pe care nu am putea-o
> intalni nici macar in tarile cu ...stan la
> sfarsit, ci exclusiv in România!

> Legat
> de sporuri/prime/indemnizații, atenție și la un alt
> aspect care
> reflectă micimea și ipocrizia 
> celor ca au conceput O.U.G.
> nr. 57/2015. Spor de fidelitate nu
> există decât în cazul funcționarilor
> publici civili cu statut
> special (polițiști
> și angajați din penitenciare). Militarii autentici nu
> beneficiaza de un astfel de spor, ca si cum ar
> fi tradatori! Un alt aspect este legat de
> faptul ca la calculul pensiei militare nu se ia in calcul
> indemnizatia pt. misiunile in teatrele de razboi. In schimb
> se ia in calcul sporul de incordare psihică
> (cică) și care in mod paradoxal, nu se acorda la
> salarizare si militarilor participanti la misiuni in
> teatrele de razboi, misiuni despre care
> initiatorii O.U.G. nr.
> 57/2015 au considerat probabil ca
> reprezinta un fel de excursii in Dubai sau
> la Miami. In schimb, sporul
> de incordare psihică este
> acordat unor persoane care provin in general
> din zonele auxiliare (necombatante sau
> birocratice) ale tuturor ministerelor, pentru
> activitati de taiat
> frunza la câini. Si mai sunt si alte sporuri din
> acestea cu dedicatie cum ar fi
> pentru conditii periculoase sau
> vătămatoare sau pentu condiții grele de
> muncă si care in mod paradoxal nu se acorda
> militarilor pt. misiunile in teatrele de operatii, dar care
> se acorda in schimb la greu personalului
> din aceleasi zone (necombatante sau
> birocratice) ale tuturor ministerelor pentru
> diverse
> situatii imaginare de pericol/
> vătămare sau de conditii
> grele. 

> 5].
> Există diferențe semnificative între pensiile stabilite
> militarilor autentici și cele 
> stabilite funcționarilor publici civili (polițiștilor și
> angajaților din penitenciare). În defavoarea militarilor
> autentici. Cauza? Deși în baza Legii
> nr. 284/2010 a salarizării unitare, soldele militarilor
> sunt definite ca fiind egale cu salariile funcționarilor
> publici civili (aceeasi grila si aceleasi trepte de
> salarizare), aceasta este doar o aparență. Din
> următoarele motive:

> - militarii beneficiază de solde calculate
> la zile calendaristice, iar funcționarii
> publici civili beneficiaza de salarii calculate
> la zile lucrătoare [Anexa nr.
> VII, Cap. II, Art. 92 (1) versus Art. 92 (2)]. Ce
> presupune acest fapt? În primul rând că este
> evident din start că soldele militarilor
> și salariile funcționarilor publici civili sunt
> definite doar la
> misto ca fiind egale,
> intrucat acestea sunt raportate la un volum mai mare de
> muncă pentru militari, comparativ cu cel impus
> funcționarilor publici civili (aceeasi
> remuneratie, dar pt. unii la zile
> calendaristice, pt. ceilalti la zile
> lucrătoare).  În al 2-lea și cel mai
> important rând, diferența  zile
> calendaristice versus zile
> lucrătoare, conduce
> în realitate la diferențe semnificative între
> remunerațiile totale lunare încasate de militari și cele
> încasate de funcționarii publici civili. Din cauza
> faptului că funcționarilor publici civili le este
> remunerat suplimentar timpul de lucru efectuat în afara
> programului normal de lucru de 5 zile pe săptămână și
> de 8 ore pe zi, fapt ce determina cresterea veniturilor
> lunare. În timp ce militarii fiind remunerați
> la zile calendaristice nu beneficiază
> de un sfanț în plus pt. ceea ce lucreaza
> in afara programului normal de lucru, în condițiile în
> care acestia desfasoara în medie activitati cu durata
> neintrerupta de 24 de ore din 24 si 7 zile din 7, pe o
> perioada care poate insuma si 3-4 luni intr-un an
> calendaristic.

> -
> funcționarii publici civili beneficiază de sporuri și
> prime extra-salariale salariale net superioare ca numar si
> ca pondere financiară, față de cele acordate militarilor
> autentici.

> Prevederile menționate contravin flagrant chiar unui
> principiu de bază al Legii nr.
> 284/2010 a salarizării unitare, stipulat la Art. 3 c)
> care pretinde ca legea trebuie să
> asigure "echitate şi coerenţă, prin crearea de
> oportunităţi egale şi remuneraţie egală pentru muncă
> de valoare
> egală".  Remunerație pentru
> muncă de valoare egală, pe
> dracu', din moment ce am militarii
> lucrează mult mai mult decât funcționarii publici
> civili,  în condițiile unor remunerații inferioare
> ale militarilor față
> de funcționarii
> publici civili!

> Aceste
> aspecte ar trebui să reprezinte preocuparea nr. 1 pt.
> modificarea legislației de către Direcția
> pentru relația cu Parlamentul și asistență juridică din
> M.Ap.N. Al cărei șef, Col. Constantin Zanfir se
> laudă aici cu
> mult patos stalinist, cum că instanțele au
> soluționat în acest an 97% din cauze în
> favoarea cică a instituției militare.
> Instituție pe care o percepe astfel ca pe un instrument de
> lupă al statului contra intereselor personalului militar,
> in conditiile in care se cunoaste bine ca in instante
> M.Ap.N. s-a luptat și se luptă predominant cu propriii
> rezerviști.

> 6]. Pensiile de urmaș. Aici este o
> mare mârșăvie! De fapt, este cea mai
> mare mârșăvie! Am
> prezentat situația în penultimul material. Dacă
> instituțiile mențin în plată cuantumul avantajos la acei
> rezervisti la care în urma recalculării ar rezulta o
> pensie cu un cuantum mai mic față de cel anterior în
> plată, pensiile de urmaș se calculează în funcție de
> cuantumul diminuat al rezervistului decedat, și nu față
> de cel care ar fi fost menținut în plată daca rezervistul
> ar mai fi trait. De-a dreptul sinistru!

> Nu
> este clară cauza! Poate fi o perversiune
> juridică inclusă în formularea Art. 53
> (1) din Legea nr. 223/2015. Dar cel mai probabil acest
> element de-a dreptul sinistru a
> fost clocit de instituții prin Art.
> 22 (1) din Ordinul ministrului apărării naționale nr.
> M.25/2016  (în realitate, ordinul este valabil
> pentru toate institutiile din domeniul apărării - nu doar
> pt. M.Ap.N., fiind contrasemnat si de conducatorii
> celorlalte institutii). Art. 22
> (1) din Ordinul ministrului apărării naționale nr.
> M.25/2016 având o formulare
> limitativă față de prevederile Art. 53
> (1) din Legea nr. 223/2015.

> Și
> iar ne aducem aminte de interviul Col.
> Constantin Zanfir care se laudă aici cu
> mult patos stalinist, cum că instanțele au
> soluționat în acest an 97% din cauze în
> favoarea cică a instituției militare. In
> condițiile în care colonelul în calitatea sa de sef
> al Direcției
> pentru relația cu Parlamentul și asistență juridică din
> M.Ap.N, ar fi trebuit să nu
> permită sub nicio formă ca legislația pe care o
> gestioneaza să  lovească în interesele militarilor,
> iar mai nou și în familiile
> acestora. 

>    

>      


>      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu