Pe 6 ianuarie praznuim Botezul Domnului, cunoscut in popor sub denumirea de Boboteaza. Botezul Mantuitorului in Iordan,
poarta si denumirea de "Epifanie" sau "Teofanie", termeni care provin
din limba greaca si inseamna "aratare", "descoperire". De ce aratare sau
descoperire? Pentru ca in momentul in care Hristos a fost botezat,
cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu S-a coborat in chip de
porumbel si a stat peste El, iar Tatal a marturisit: "Acesta este Fiul
Meu cel iubit, intru Care am binevoit!" (Matei 3, 17). In acest sens,
Sfantul Ioan Gura de Aur spune: "Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor cand
S-a nascut, ci cand S-a botezat".
Boboteaza - scurt istoric
Sarbatoarea Bobotezei este amintita din
secolul al II lea, la Sfantul Clement Alexandrinul. Mentionam ca in
primele secole, Boboteaza era sarbatorita impreuna cu Nasterea Domnului,
pe 6 ianuarie. Incepand cu secolul al IV lea, cele doua sarbatori au
fost despartite: 25 decembrie fiind data stabilita pentru praznuirea
Nasterii Domnului si 6 ianuarie pentru Botezul Domnului.
Boboteaza, ziua in care Hristos S-a descoperit lumii
Afara de cele graite de Iisus la varsta
de 12 ani in templu, Hristos nu a savarsit nicio minune si nu a rostit
niciun cuvant retinut de evanghelisti. Incepand cu Botezul Sau, Hristos
iese din umbra si incepe sa propovaduiasca. A primit botezul la 30 de
ani, varsta maturitatii la evrei.
Iisus a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul nu a venit sa primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca botezul lui Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu oferea iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea pacatelor" (Luca 3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos.
Iisus a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze, nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. Ca Mantuitorul nu a venit sa primeasca iertare de pacate de la Ioan, reiese si din faptul ca botezul lui Ioan il ajuta pe om sa constientizeze starea pacatoasa, insa, nu oferea iertarea. De aceea se si spune ca era "spre iertarea pacatelor" (Luca 3, 3), pe care avea s-o aduca Hristos.
El primeste botezul de la Ioan
pentru a readuce Duhul Sfant in creatie. Prin caderea in pacat, omul Il
pierduse pe Sfantul Duh, asa cum ne marturiseste Sfantul Chiril al
Alexandriei. Botezul Mantuitorului reprezinta momentul redeschiderii
izvoarelor harului, care fusesera zavorate pentru om si pentru intreaga
creatie. Prin cuvintele din rugaciunea citita la Boboteaza: "Astazi
firea apelor se sfinteste...", nu trebuie sa intelegem ca harul lui
Dumnezeu se pogoara in timpul slujbei de sfintire a apei peste toata apa
care exista in diverse locuri, ci doar peste apa pregatita din timp
pentru acest lucru.
In Botezul Domnului stau inceputul si temeiul Sfintei Taine a Botezului crestin
Acceptand sa Se cufunde in Iordan,
Hristos l-a ingropat pe vechiul Adam si a inceput astfel zidirea unui om
nou. Apele Iordanului primind pe Dumnezeu-Omul nu au avut ce sa curete,
ci au fost ele insele purificate. Hristos a curatit prin cufundarea Sa
in Iordan, creatia intinata de caderea omului in pacat si a inlaturat
puterea satanei. Astfel, in clipa cand El S-a lasat botezat de Ioan,
izvoarele harului s-au pogorat peste creatie.
In rugaciunea de sfintire a apei de la
Botez, se cere venirea Duhului pentru curatirea apei de lucrarea
puterilor demonice, pentru ca ea sa devina, prin pogorarea deplina a
Duhului, loc al nasterii omului nou in Hristos.
Astfel, ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Astfel, ritualul Botezului crestin repeta aceste momente, care semnifica trecerea dintr-o etapa existentiala in alta: el se deschide cu lepadarile, menite sa alunge puterea satanei si se incheie cu primirea darului Sfantului Duh.
Boboteaza - sfintirea apei
In ajunul si in ziua de Boboteaza, in
toate bisericile ortodoxe, cu puterea Duhului Sfant, la rugaciunile
arhiereilor si preotilor se sfinteste Agheasma Mare.
Crestinii ortodocsi pot lua pe nemancate
din Agheasma Mare in perioada 5 ianuarie - 14 ianuarie si la
recomandarea duhovnicului. Agheasma Mare este folosita in Ajunul Bobotezei
la sfintirea casele credinciosilor si locuitorii acestora. Tot cu ea se
stropesc si lucrurile care trebuie binecuvantate sau sfintite, cum ar
fi: binecuvantarea si sfintirea prapurilor, sfintirea crucii si a
troitelor, a clopotului, a vaselor si vesmintelor liturgice, sfintirea
icoanelor, a bisericilor, a antimiselor si a Sfantului si Marelui Mir.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu