Fundament
EUROMIL, Organizatia Europeana a Asociatiilor Militare,
reprezinta aproximativ 500.000 de militari si familiile lor din 21 de state
europene. EUROMIL este singura
organizatie neguvernamentala internationala de acest gen. Una din sarcinile
primordiale ale acestei organizatii o constituie reprezentarea intereselor
economice si sociale ale militarilor din
Europa. Asociatiile afiliate au structuri democratice si sunt independente
din punct de
vedere ideologic si politico-partinic. Avandu-se in vedere rolul tot mai
important al Uniunii Europene, capata tot mai mare importanta si rolul EUROMIL
ca organizatie umbrela pentru militari.
Raportul comun privind pensiile adecvate si
sustenabile
In martie 2003
Comisia Europeana si Consiliul Uniunii Europene au prezentat un raport comun
privind pensiile adecvate si sustenabile:
« Mai multe reuniuni ale Consiliului
European, de la cea desfășurată la Lisabona la cea de la Barcelona, au
atras atenția asupra
perspectivei îmbătrânirii populației și implicațiilor sale
deosebite în ceea ce privește păstrarea unui nivel adecvat și sustenabil
al
pensiilor. Aceasta « provocare » a fost evidențiată în concluziile
Consiliului European de la Stockholm din martie 2001, la care s-au pus
bazele metodei
deschise de coordonare pe problema pensiilor. Procesul a fost în cele
din urma
lansat la reuniunea Consiliului European de la Laeken din decembrie
2001, pe
baza a unsprezece obiective comune, grupate pe cele trei domenii de
interes :
de salvgardare a capacității sistemelor de pensii de a-și duce
la îndeplinire obiectivele sociale, de păstrare a sustenabilitatii lor
din punct de vedere financiar și de a răspunde nevoilor în schimbare
ale societății In septembrie 2002 au
fost transmise Rapoartele de Strategie Națională privind
Pensiile, în care
statele membre prezintă în detaliu modul cum ele vor cauta
sa-și îndeplinească cele unsprezece obiective comune. Ulterior
serviciile Comisiei au analizat
Rapoartele de Strategie Națională urmărind a evalua ce s-a realizat din
cele
unsprezece obiective comune ».
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adoptat de Consiliul Director al EUROMIL
la 16 septembrie 2004
Poziția EUROMIL
Evaluând acest
raport comun și mai multe rapoarte naționale anexate la acesta, se
impune a
concluziona ca chestiunea situației specifice a pensiilor militare nici
nu a
fost luata în discuție. De aici și impresia ca pensiile militare ar fi
integrate pe deplin în sistemele naționale de pensii. Este adevarat
ca în majoritatea tarilor europene pensiile militare sunt parte din
serviciile
publice de pensii. Dar in cea mai mare parte din tarile respective
pensiile
militare sunt mandatariate după reguli specifice.
Cum interesele de
ordin social ale militarilor nu încetează după trecerea lor în rezerva,
EUROMIL
considera ca aceste interese de ordin social trebuie susținute din
ziua în care
militarul se înrolează în forțele armate
pana în ziua când soția sa văduvă moare. Asta înseamnă ca inclusiv
pensiile militare sunt importante pentru
EUROMIL si membrii sai.
In cadrul general
al pensiilor militare EUROMIL tine sa evidențieze următoarele aspecte, care
trebuie considerate ca elemente minime de standard :
- Personalul militar trecut în rezerva
(inclusiv soțiile ramase văduve) nu poate fi lăsat sa se confrunte
cu riscul sărăciei, ci
trebuie sa se bucure de un standard de viata decent ;
ei își aduc contribuția la bunăstarea economica a tarii
lor și, în consecință, sa poată lua
parte activa la viata publica, sociala și culturala.
- Pensiile personalului militar în rezerva
trebuie stabilite astfel încât sa se păstreze același standard de viata cu al colegilor aflați în serviciul activ.
- Luând în considerare cerințele specifice
si (supra)solicitante ale carierei militare, trecerea în rezerva la o vârstă mai
redusa decât media pentru funcționarii publici
nu poate fi motiv
de penalizare pentru militarul rezervist. Vârsta de trecere în rezerva
trebuie
corelata cu cerințele de pe durata carierei. Asta se poate realiza prin
stabilirea unei vârste mai reduse în comparație cu cea
pentru funcționarii publici, sau prin introducerea unor coeficienți de
exemplu pentru misiunile
peste hotare, cum ar fi cele de menținerea păcii sau de
asigurarea păcii.
- Luând în considerație faptul ca în multe
cazuri personalul militar are o cariera limitata (contracte pe durata
scurta
sau pe durata limitata), este important ca drepturile lor în ceea
ce privește pensia sa fie transferate către un alt sistem de pensii.
- Personalul militar devenit inapt pe deplin
pentru a continua cariera militara, pe considerente medicale, fizice sau
psihologice, trebuie sa aibă dreptul la o pensie de incapacitate pentru
serviciul militar.
- Plata pensiilor militare reprezinta o
responsabilitate a Guvernului, cadru în care trebuie asigurat un echilibru just
intre serviciul activ si rezerva, prin evitarea supralicitării serviciului
activ și prin menținerea la un nivel adecvat a pensiilor.
- In legislația privind pensiile trebuie luat în calcul și principiul tratamentului egal aplicat bărbaților și femeilor.
Traducere autorizata Col(R) Marian Ilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu