miercuri, 9 ianuarie 2013

Minciuna prin omisiune,nu are picioarele mai scurte



 Există în lume un val de reabilitare a unor personaje istorice, care în conştiinţa unei bune părţi a populaţiei, aceştia sunt eroi naţionali, deşi prin lege sunt declaraţi criminali de război, iar faptele lor trebuiesc incriminate, ideologia şi însemnele interzise. Cu toate acestea există suficiente manifestări de simpatie faţă de aceştia, care atrag atenţia noilor generaţii în formare. În Europa numai imaginea lui Adolf Hitler şi a lui  Mikloş Horthy a produs tone de materiale cu tentă vădit propagandistică. La noi fenomenul este la o scară mai redusă vizavi de imaginea şi personalitatea lui Ion Antonescu, asupra căreia ar trebui să ne oprim. Este necesar pentru că apar discuţii voalate purtate de diferiţi vectori de  opinie şi uneori chiar formatori de opinii, care se exprimă în parabole  vizavi de personalitatea lui Ion Antonescu. Şi se întâmplă, mai mult din teama de a nu primi palme de la CNCD. Nu ştiu de ce istoricii noştri se mişcă cu timiditate şi nu aduc la lumină documentele de arhivă care se găsesc  în sertarele noastre, dar şi prin sertarele cancelariilor Europene.
      Imaginea lui Ion Antonescu trebuie analizată din cel puţin două poziţii;  În primul rând, ca militar, unde nu-i putem reproşa nimic, dimpotrivă a avut o carieră ireproşabilă. Şi în al doilea rând ca politician, domeniu în care a acţionat catastrofal. Sunt încearcări de al scoate  pe Antonescu în afara politicului, tocmai pentru faptul că nu şi–a pus haina militară în cui, în momentul desemnării în funcţia de Presedinte  al Consiliului de Ministri, de către Regele Carol II pentru formarea guvernului. Dar nu trebuie să trecem cu vederea faptul, că şi-a dat-o jos în momentul decretării Statului Legionar Român pe 14 feb. 40, îmbrăcând ţinuta legionară. După ce s-a folosit de aceştia, pentru a veni la putere şi lichidarea lor, s-a înbrăcat din nou în ţinuta militară. Trebuie să o recunoaştem chiar dacă nu convine unora, că nu putea accede în acea functie, fără sprijinul legionarilor. Carol II nu-l desemna dacă legionarii nu-l impunea, cunoscându-se şi relaţiile alterate între cei doi.
     Analizând cu atenţie personajul Antonescu, trebuie să observăm setea de putere reieşită din   măsurile sale luate cu rapiditate şi cu o mare dorinţă de a deţine toate pârghiile, trecând uneori peste cadavre, iar asta spune multe.
     Iată câteva aspecte;  Pe 14 sep. 1940 decretează statul legionar şi pe 16 sep. 1940 se autopromovează la gradul de General de corp de armată. La 5 feb. 1941 după lichidarea rebeliunii legionare, la nici 5 luni de când fusesese avansat, se autopromovează la gradul de General de armată, iar la 22 aug. acelaşi an, la gradul de Mareşal. După acest moment toate discuţiile despre sine se purtau numai la persona a-III-a.”Mareşalul a spus , „Mareşalul a ordonat”. După realizarea visului, a preluat toate prerogativele statului, lui Mihai lăsându-i doar pe cele de reprezentare a Casei Regale. Toate acestea, ca şi încăpăţânarea de a continua ofensiva pentru ocuparea Odesei, deşi a primit rapoarte că armata nu este în deplinătatea forţelor sale de a continua lupta, lasă să se înţeleagă că îşi pregătea un soclu pentru statutul de erou, cum de altfel s-a şi exprimat la proces „Dacă aş fi fost invingător aş fi avut statui în fiecare oraş al României”. Pentru această ambiţie personală, obiectivul fiind mai mult de importanţă simbolică, Antonescu numai aici a sacrificat peste 120 de mii de suflete de militari români, ceea ce însemna enorm în raport cu pierderile germane. Şi în scrisoarea testament scrisă în camera de arest de la Palat şi găsită apoi printre dărâmături,  se descrie pe sine( eu care am salvat) ca unic salvator de neam în două momente istorice ale neamului. Această abordare ridică totuşi un semn de întrebare, dacă nu au existat şi altfel de derapaje, altele decât cele de preamărire?
    Simpatia multora faţă de Antonescu, privită şi analizată la modul general îşi trage sevă din tulpina patriotismului său, a fermităţii măsurilor  sale radicale. Şi atunci, ca şi acum politicienii vorbesc mult şi nu fac nimic. Spre deosebire de aceştia Antonescu a şi acţionat, nu s-a rezumat numai la vorbe. De aici şi simpatia românului care a dorit să mai şi facă, nu numai să vorbească. Situaţia de atunci a fost de aşa natură, încât pentru noi care trăim vremurile tehnologiei cosmice astăzi, n-i se par de neimaginat crimele comise prin incendierea unor barăci şi mitralierea a mii de copii, femei şi bărbaţi indiferent  în ce naţie s-a născut. Înainte de a fi ceea ce suntem fiecare, ideea că suntem oameni trebuie să primeze,  iar ţelurile noastre să se încrucişeze.
    Nu are nici o scuză Antonescu pentru masacrul ordonat  la Odesa prin ordinul 3161(3o2858) 23 oct. 41 ordin care trebuia distrus după luare la cunoştinţă şi telegrama cifrată 563 pt. Gen Macici. Cel mai regretabil este faptul că ceea ce a făcut, în numele şi pentru ori ce idealuri, la descalificat ca militar. Răzbunarea împotriva copiilor, femeilor şi în general împotriva segmentului civil, este străină militarului de carieră. Şi luptele de stradă unde elementul civil este implicat, sunt duse de forţe speciale aparţinând de alte structuri. De aceea am spus că păstrarea hainei militare de către Antonescu după ce a intrat în politică, nu la onorat. Este de notorietate că populaţia evreiască i-a ajutat pe sovietici şi le-a dat un sprijin consistent pentru apărarea Odesei. Dar asta nu justifica declanşarea pogromurilor. Ca şi faptul petrecut la retragerea trupelor române din Basarabia în 1940 cănd populaţia civilă evreiască a rupt de pe umeri ofiţerilor români epoleţii. Fapte relatate de ai mei părinţi locuitori pe atunci în Hânceşti-Basarabia, confirma şi atitudinea armatei române la întoarcere, când aceiaşi evrei au fost scoşi din case, duşi în fundul curţii, prin vii şi într-o horă de familie strânsă, au fost împuşcaţi. Ai mei părinţi au văzut aceste grozăvii.
     Sunt lucruri triste, dar ele trebuiesc spuse aşa cum s-au petrecut. Nu înţeleg de ce se minte la noi prin omisiune pe tema evreiască. A fost o problemă a Europei nu numai a noastră. Să ne aducem aminte şi să ne întrebăm de ce au fost alungaţi evreii din Anglia în secolul XIII? De ce Francezii i-au izgonit în secolulXIV? şi de ce Spaniolii i-au dat afară în Anul 1492? Problema evreiască a existat în Europa şi s-a mutat spre centrul ei acolo unde a avut loc exodul. Şi la noi începând cu secolul XIX în Moldova, problema evreiască a provocat serioase valuri de discuţii, comentări şi explicaţii atât din partea oamenilor politici, cât şi cei de cultură în acea perioadă. Exodul puternic a populatiei evreieşti din Austria şi Rusia aici în Moldova, unde climatul social fiind mai permisiv, a făcut la un moment dat prin 1867 ca populaţia Iaşului care ajunsese la 80 de mii de cetăţeni, 50 de mii să o reprezinte evreii. Kogălniceanu, Conta, Alecsandri, Iorga, Eminescu au  acuzat minoritatea evreiască de ingerinţe în treburile interne ale statului românesc. Este cunoscut faptul că evreii acaparase în această perioadă comerţul, finanţele, industria, economia, presa. Alexandri spunea la un moment dat că aceştia sunt cei mai exclusivişti dintre locuitorii pămăntului. Antisemitismul semnalat în acest spaţiu geografic, a apărut ca un instinct de apărare împotriva exclusivismului evreiesc. Fermitatea cu care cereau arderea evangheliilor, acceptând păgânismul ca fiind mai puţin periculos decât creştinismul, i-a pus pe gânduri pe creştini. Instinctul de apărare nu s-a dezvoltat numai la noi. În Germania unde sentimentul de sufocare a devenit de nesuportat în rândul populaţiei majoritare, a creat şi posibilitatea propagării  ideii purificării etnice, care nu a ocolit nici România.
     Este cunoscut faptul că Antonescu gândea şi se exprima în termeni, ce îl plasa în rândul „personalităţilor negative”ca şovin şi xenofob, precum şi foarte orgolios. Această caracterizare a fost făcută într-un raport al gen. Francez Victor Petin, ce a determinat respingerea propunerii de numire în functia de ataşat militar la Paris. Nimeni nu i-a contestat priceperea dobândită în meseria armelor, mai ales pe câmpul de luptă. Dar ca politician a dezamăgit. Ca om şi caracter, faptele sale îl incriminează, după trădările, autoavansările şi gândurile sale de preamărire. Ambiţia sa de a ajunge la putere, la cel mai înalt nivel, s-a manifestat ascuns fără a se sprijini pe  voturi, care să-l legitimeze. Venirea lui la putere, a fost negociată cu Horia Sima în secret prin intermediul avocatului său Mihai Antonescu. Horia Sima a avansat propunerea  către Carol II prin Moruzov, de ai încredinţa mandatul lui Antonescu să formeze guvernul, deşi nu l-a agreat, cunoscându-se conflictul legat de Lupeasca, care îl izolase la Bistriţa. După desemnare,  obligarea lui Corol II să abdice, încălcându-şi înţelegerea făcută cu acesta de a crea un guvern de uniune naţională, a fost primul gest care l-a dezonorat ca militar şi nu l-a onorat ca politician. De altfel aceasta a fost înţelegerea cu legionarii, care l-au acceptat în fruntea guvernului. Dacă cineva  se îndoieşte de faptul că Antonescu ar fi putut accede la putere fără acordul lor, intră într-un labirint jurnalistic ieftin de propagandă pro. Fenomenul Antonescu a avut loc într-un moment şi context, care nu i-a dat prea mult timp şi loc de reflecţie. Pe de altă parte ,convingerile sale erau deja conturate, cum de altfel se confesează într-o scrisoare unui apropiat precum că „Nimeni şi nimic nu mă va împiedica de a împlini opera de purificare” Tot ce s-a spus la proces şi dintr-o parte şi din alta, ca şi după proces, nu face altceva decât să îmbogăţească folclorul românesc.
      Minciuna prin omisiune, nu are picioarele mai scurte când vorbim despre problema evreiască şi fenomenul Antonescu.
                                                                                                 
Col.(r) Nour Constantin

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu