joi, 10 ianuarie 2013

Pozitia EUROMIL in problema pensiilor militare

 
   
Fundament
EUROMIL, Organizatia Europeana a Asociatiilor Militare, reprezinta aproximativ 500.000 de militari si familiile lor din 21 de state europene. EUROMIL este singura organizatie neguvernamentala internationala de acest gen. Una din sarcinile primordiale ale acestei organizatii o constituie reprezentarea intereselor economice si sociale  ale militarilor din Europa. Asociatiile afiliate au structuri democratice si sunt independente  
din punct de vedere ideologic si politico-partinic. Avandu-se in vedere rolul tot mai important al Uniunii Europene, capata tot mai mare importanta si rolul EUROMIL ca organizatie umbrela pentru militari.
Raportul comun privind pensiile adecvate si sustenabile
In martie 2003 Comisia Europeana si Consiliul Uniunii Europene au prezentat un raport comun privind pensiile adecvate si sustenabile:  « Mai multe reuniuni ale Consiliului European, de la cea desfășurată la Lisabona la cea de la Barcelona, au atras atenția asupra perspectivei îmbătrânirii populației și implicațiilor sale deosebite în ceea ce privește păstrarea unui nivel adecvat și sustenabil al pensiilor. Aceasta « provocare » a fost evidențiată în concluziile Consiliului European de la Stockholm din martie 2001, la care s-au pus bazele metodei deschise de coordonare pe problema pensiilor. Procesul a fost în cele din urma lansat la reuniunea Consiliului European de la Laeken din decembrie 2001, pe baza a unsprezece obiective comune, grupate pe cele trei domenii de interes : de salvgardare a capacității sistemelor de pensii de a-și duce la îndeplinire obiectivele sociale, de păstrare a sustenabilitatii lor din punct de vedere financiar și de a răspunde nevoilor în schimbare ale societății  In septembrie 2002 au fost transmise Rapoartele de Strategie Națională privind Pensiile, în care statele membre prezintă în detaliu modul cum ele vor cauta sa-și îndeplinească cele unsprezece obiective comune. Ulterior serviciile Comisiei au analizat Rapoartele de Strategie Națională urmărind a evalua ce s-a realizat din cele unsprezece obiective comune ».
------------------------------------------------------------------------------------------------------
                               Adoptat de  Consiliul Director al  EUROMIL  la 16 septembrie 2004
              
Poziția EUROMIL   
    
Evaluând acest raport comun și mai multe rapoarte naționale anexate la acesta, se impune a concluziona ca chestiunea situației specifice a pensiilor militare nici nu a fost luata în discuție. De aici și impresia ca pensiile militare ar fi integrate pe deplin în sistemele naționale de pensii. Este adevarat ca în majoritatea tarilor europene pensiile militare sunt parte din serviciile publice de pensii. Dar in cea mai mare parte din tarile respective pensiile militare sunt mandatariate după reguli specifice.
Cum interesele de ordin social ale militarilor nu încetează după trecerea lor în rezerva, EUROMIL considera ca aceste interese de ordin social trebuie susținute din ziua în care militarul se înrolează în forțele armate pana în ziua când soția sa văduvă moare. Asta înseamnă ca inclusiv pensiile militare sunt importante pentru EUROMIL si membrii sai.
In cadrul general al pensiilor militare  EUROMIL tine sa evidențieze următoarele aspecte, care trebuie considerate ca elemente minime de standard :
   - Personalul militar trecut în rezerva (inclusiv soțiile ramase văduve) nu poate fi lăsat sa       se confrunte cu riscul sărăciei, ci trebuie sa se bucure de un standard de viata decent ; ei își aduc contribuția la bunăstarea economica a tarii lor și, în consecință, sa poată lua parte activa la viata publica, sociala și culturala.
   - Pensiile personalului militar în rezerva trebuie stabilite astfel încât sa se păstreze același standard de viata cu al colegilor aflați în serviciul activ.
   - Luând în considerare cerințele specifice si (supra)solicitante ale carierei militare, trecerea în rezerva la o vârstă mai redusa decât media pentru funcționarii publici
nu poate fi motiv de penalizare pentru militarul rezervist. Vârsta de trecere în rezerva trebuie corelata cu cerințele de pe durata carierei. Asta se poate realiza prin stabilirea unei vârste mai reduse în comparație cu cea pentru funcționarii publici, sau prin introducerea unor coeficienți  de exemplu pentru misiunile peste hotare, cum ar fi cele de menținerea păcii sau de asigurarea păcii.
   - Luând în considerație faptul ca în multe cazuri personalul militar are o cariera limitata (contracte pe durata scurta sau pe durata limitata), este important ca drepturile lor în ceea ce privește pensia sa fie transferate către un alt sistem de pensii.
   - Personalul militar devenit inapt pe deplin pentru a continua cariera militara, pe considerente medicale, fizice sau psihologice, trebuie sa aibă dreptul la o pensie de incapacitate pentru serviciul militar.
   - Plata pensiilor militare reprezinta o responsabilitate a Guvernului, cadru în care trebuie asigurat un echilibru just intre serviciul activ si rezerva, prin evitarea supralicitării serviciului activ și prin menținerea la un nivel adecvat a pensiilor.
   - In legislația privind pensiile trebuie luat în calcul și principiul tratamentului egal aplicat bărbaților și femeilor.
Traducere autorizata Col(R) Marian Ilie


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu